Port w Ustce z inwestycją za ponad 100 mln zł

Przetarg organizował Urząd Morski w Gdyni. Do konkursu stanęło pięciu oferentów oprócz firmy PORR także: Budimex, konsorcjum utworzone przez Strabag i firmę WMW Wojciecha Pestilenza i Marka Pestilenza (działającego też nad Bałtykiem w branży hotelowej, Hotel Szafir w Jastrzębiej Górze), spółka Doraco oraz FABE Polska.
Firma PORR od wielu lat realizuje projekty w polskich kurortach. Realizowała m.in. tunel pod rzeką Świną w Świnoujściu oraz budynki Sea Towers i Gdynia Waterfront.
Kwota przetargu wygranej oferty to ponad 102 mln zł. Projekt podzielony będzie na dwie części. Remont istniejącego wejścia do portu czyli falochronu wschodniego i nabrzeża Pilotowego które stanowi też część spacerową w porcie. Te prace zostaną wykonane w pierwszej kolejności, ich koszt wyniesie blisko 43 mln zł. W ramach drugiej części kontraktu za blisko 60 mln zł wykonany zostanie remont falochronu zachodniego z nabrzeżem Niskim, nabrzeża Skarpowego wraz ze slipem, modernizacja ostrogi Helskiej oraz modernizacja ostrogi Falochronu Zachodniego.
- Prace potrwają 15 miesięcy od podpisania umowy, co będzie możliwe po zakończeniu obligatoryjnej uprzedniej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – informuje Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.
Coś dla turystów i coś dla bezpieczeństwa energetycznego Polski
Falochrony i nabrzeża w porcie w Ustce w ramach prac będą de facto rozebrane i zbudowane od nowa. Ich wiek to ponad 100 lat. Właśnie z uwagi na ich zły stan w 2005 roku dopuszczalne obciążenie falochronów zmniejszono do 5 kN/m2. Po przebudowie przywrócona będzie ich pierwotna nośność - 20 kN/m2.
Łączna długość falochronu wschodniego, na którym znajduje się słynna ustecka Syrenka i którym chętnie spacerują turyści po planowanym remoncie będzie nieco dłuższa i wyniesie 336,5 metrów (dziś ma 318 m). Podobnie falochron zachodni mniej popularny wśród turystów ponieważ znajduje się poza główną częścią kurortową Ustki – po generalnym remoncie mieć będzie 436,3 m (obecnie to 416 m).
Na czas remontu pomnik Syrenki zostanie przeniesiony w głąb nabrzeża, koło Kapitanatu Portu, fot. Urząd Miasta Ustka
Całości prac przewidziano na 15 miesięcy, a jego zakończenie ma zbiec się w 2026 z momentem uruchomienia terminala serwisowego do farm wiatrowych offshore wind przez spółkę PGE Baltica. Więcej o tym kontrakcie pisaliśmy w marcu.
To kolejny tak duży projekt związany z infrastrukturą portów nad polskim Bałtykiem w powiązaniu energetyką i bezpieczeństwem energetycznym Polski. W końcu lutego 2025 r. podpisano też umową na remont w porcie w Darłowie. Prace przy odnowieniu nabrzeża za 120 mln zł wykona tam firma Doraco.
Farmy wiatrowe Baltica 2 i Baltica 3 powstaną na Bałtyku pomiędzy Łebą a Ustką, na ternie wód Polskiej Wyłącznej Strefy Ekonomicznej, ok. 40 km od wybrzeża fot. grafiki PGE
Opracowanie: tekst autorski redakcji pisany przez człowieka, nie AI, fot. Urząd Morski w Gdyni, Urząd Miasta Ustka