120 mln zł na przebudowę falochronu w Darłowie. Inwestycja związana z energetyką na Bałtyku

Umowę podpisano 28 lutego 2025 r. w Urzędzie Morskim w Szczecinie. 120 mln zł pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, i jest to to pierwszy projekt tego urzędu morskiego finansowany z KPO.
Inwestycja jest realizowana w ramach strategii rządowej dotyczącej modernizacji małych portów, które przyczynią się do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej.
Zakres robót obejmuje przebudowę falochronu zachodniego (ok. 356,5 m) i budowę nowej ostrogi (100 m) przy falochronie wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowa konstrukcja falochronu (ścianki szczelne) zostanie wykonana po obrysie istniejącej konstrukcji i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym. Do przebudowanego falochronu zachodniego zostanie dobudowana ostroga, której zadaniem będzie ograniczenie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu. Zakres prac budowlanych obejmie wykonanie konstrukcji ostrogi i obustronnego zabezpieczenia dna wraz z narzutem kamiennym. Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry – maksymalne zanurzenie statków wchodzących do portu w Darłowie to 4 m.
Celem inwestycji jest przywrócenie dobrego stanu technicznego falochronu, wybudowanego w drugiej połowie XIX wieku, zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych. A w Darłowie przy sztormach faktycznie morze potrafi pokazać swój żywioł.
- Środki z KPO stanowią wielką wartość dodaną dla polskiej gospodarki. Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo to szansa na jego dalszy rozwój, co w kolejnych latach pozwoli na uruchomienie w nim terminala serwisowego morskich farm wiatrowych — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Darłowski port obecnie służy funkcji handlowej, rybackiej i turystycznej, ale przygotowuje się także do uruchomienia na swoim terenie terminala serwisowego morskich farm wiatrowych.
Wykonawcą robót jest Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska. Inżynierem kontraktu została firma EKO-INWEST SA ze Szczecina. Przekazanie wykonawcy placu budowy nastąpi w marcu, a realizacja zadania powinna zakończyć się w 2026 r.
Opracowanie: tekst redakcji na podstawie materiałów Ministerstwa Infrastruktury