Inwestycja, której realizację zlecił Urząd Morski w Gdyni, będzie finansowana ze środków państwowych. Przebudowane zostanie wejście do portu oraz nabrzeże Maltańskie. Łeba, po Ustce, Darłowie i Władysławowie, dołącza do kurortów które czeka sporo zmian w związku z morską energetyką na Bałtyku.
Baza serwisowa w Ustce powstanie dzięki środkom z KPO, fot. Urząd Morski w Gdyni
31 marca 2025 r. Urząd Morski w Gdyni i oraz państwowe Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) podpisały umowę, gwarantującą wsparcie w wysokości 190 mln zł na rozbudowę w Łebie zaplecza dla morskiego terminalu serwisowego offshore wind. Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
- Tani prąd popłynie z Łeby. Podpisaliśmy umowę z KPO na realizację strategicznej inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego państwa - powiedział Jan Szyszko wiceminister funduszy i polityki regionalnej podczas briefingu prasowego w łebskim porcie. Przypomniał, że inwestycja w tym kurorcie to jeden z trzech terminali zlokalizowanych w miejscowościach nad Bałtykiem (obok Ustki i Władysławowa), który obsłuży polskie elektrownie wiatrowe na Bałtyku.
W ramach tej inwestycji Urząd Morski w Gdyni przebuduje wejście do portu i wyremontuje nabrzeże Maltańskie. - Realizacja jest priorytetowa dla funkcjonowania operatorów farm wiatrowych. To krok w kierunku ich potrzeb, przede wszystkim polegający na wyeliminowaniu nadmiernego falowania w wejściu i wewnątrz portu oraz zapiaszczania na wejściu do portu. Obecne uwarunkowania powodują, że nawigacja na tym akwenie okresowo jest utrudniona – mówiła Barbara Olczyk, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych.
Przebudowa wejścia do portu w Łebie obejmie m.in. budowę nowego, wschodniego falochronu wyspowego o długości około 262 m, falochronu zachodniego o długości około 91 m oraz ponad dwustumetrowej ostrogi po stronie zachodniej. Z kolei remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu o łącznej długości około 140 m polegać będzie na wymianie zbyt krótkiej ścianki szczelnej na nową, zakotwioną za pomocą kotew gruntowych. Prace będą polegały na odtworzeniu oczepu i przywróceniu właściwej nośności nabrzeża.
Port Łeba stanie się bazą operacyjną dla morskiej energetyki wiatrowej. Transport personelu serwisowego na morskie farmy wiatrowe odbywać się tu będzie przez cały rok, statkami CTV lub SES.
- Łeba to już nie tylko turystyka i rybołówstwo, dochodzi teraz także energetyka wiatrowa. Stajemy się bardzo ważnym punktem na mapie Polski, w kontekście rozbudowy morskich farm wiatrowych. To jest niesamowita możliwość rozwoju oraz dodatkowe miejsca pracy – mówiła Agnieszka Derba, burmistrz Łeby.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) to działająca od 2007 r. państwowa jednostka budżetowa. Podlegamy Ministrowi Infrastruktury i Ministrowi Funduszy i Polityki Regionalnej. Wspiera podmioty w procesie przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie wykorzystania do 2029 roku wszystkich środków UE przeznaczonych na dofinansowanie projektów transportowych.
Farmy wiatrowe Baltica 2 i Baltica 3 powstaną na Bałtyku pomiędzy Łebą a Ustką, na ternie wód Polskiej Wyłącznej Strefy Ekonomicznej, ok. 40 km od wybrzeża fot. grafiki PGE
Opracowanie: tekst autorski redakcji, pisany przez człowieka, nie AI, fot. Urząd Morski w Gdyni