Międzynarodowe sieci hotelowe w polskich kurortach. RAPORT

Obecnie w polskich kurortach działa 28 hoteli sygnowanych międzynarodową marką hotelową. W ostatnich latach zapowiedziano 21 nowych obiektów z marką globalną, ale już dziś wiadomo, że 11 z nich prawie na pewno nie powstanie. 5 hoteli wycofało się z sieci, rezygnując z brandu. Raport jest na bieżąco aktualizowany.
Sopot od lat niezmiennie w top polskich kurortów, przy plaży działają tu aż 3 sieciowe hotele: Sofitel Grand Sopot, Sheraton Sopot Hotel oraz Sopot Marriott Resort & SPA
Aktualizacja 10.06.2024 r. / Polska od kilku lat jest na celowniku międzynarodowych sieci hotelowych (dokładne dane w jakim kurorcie działa / jest planowany jaki hotel na końcu analizy). Podobnie jak na całym świecie marki globalnych sieci hotelowych ścigają się kto w naszym kraju otworzy więcej nowych hoteli pod ich brandami. Jednak słowo „otworzy” nie znaczy, że sieć hotelowa dany obiekt buduje. Dziś międzynarodowe sieci hotelowe nie są właścicielami hoteli, nie budują ich. Zazwyczaj dają franczyzę na daną markę, czasem też zarządzają obiektem.
 
Osoby spoza branży hotelowej – mieszkańcy kurortów, dziennikarze mediów ogólnoinformacyjnych lub nie związanych z turystyką i hotelarstwem nie do końca rozumieją te branżowe niuanse. Często piszą sieć „X” otworzy hotel np. w Szczyrku. To nie sieć buduje hotel, to zazwyczaj polscy inwestorzy – pojedyncze firmy czy osoby prywatne lub też obiekt finansowany jest w modelu condo (pokoje kupują inwestorzy indywidualni).
 
Wiele globalnych dużych firm woli sprzedawać wiedzę i technologię, niż angażować fizycznie kapitał np. w stawianie budynków, posiadanie zakładów produkcyjnych itd. To efekt globalizacji i rozwoju technologii. Tak działają giganci branży noclegowej jak np. Booking, Airbnb – prowadzą ogromny biznes nie mając ani jednego hotelu czy apartamentu fizycznie. Podobny model obrały sieci hotelowe – mają ogromne doświadczenie w budowie hoteli, obsłudze gości, zwiększaniu przychodów, w marketingu i kreowaniu marek hotelowych. I za to franczyzobiorcy płacą sieciom jeśli zdecydują się wejść w taką współpracę. Marka globalna daje jakość, prestiż, standard, pomaga zwiększyć przychody. Spis globalnych sieci oraz marek jakie mają pod swoimi sprzydłami w galerii pod artykułem.

Sukcesy i porażki

 
Choć sieci mają swoje ścisłe wytyczne co do wymogów które planowana inwestycja musi spełnić by uzyskać brand, nie oznacza to, iż pracownicy sieci hotelowych są nieomylni. O ekspansji decydują globalne plany rozwoju biznesu, presja na zwiększanie zysków. Bywa więc tak, że managerowie w danym kraju czy regionie mając narzucone odgórnie plany do spełnienia, podejmują decyzję o przyznaniu marki hotelowej i podpisaniu umowy w lokalizacji, która nie rokuje. Listy intencyjne i wstępne umowy potrafią zawrzeć z niewiarygodną firmą, nie oceniając jej właściwie na etapie wstępnych rozmów. To błąd ludzki, zdarza się i kładzie się później cieniem na wizerunku sieci - wiele szumnych zapowiedzi, a realnie otwartych hoteli dużo mniej. Jedną z motywacji są też prowizje od podpisanych umów, zyskują je pracownicy sieci hotelowych, ale także doradcy hotelowi z innych firm, którzy pomagają ułożyć biznesplan nowego obiektu. Prowizje nie pozostają bez wpływu na presję podpisywania umów na franczyzę hotelową. 
 
Hilton Świnoujście otwarty w 2020 r. był jedynym nowym hotelem sieciowym poza Trójmiastem, który znacząco wpłynął na podniesienie klasy kurortu, fot. Hilton

Mocno restrykcyjną politykę wchodzenia w nowe umowy i współpracę mają amerykańskie sieci Hilton i Marriott. Stąd akurat w ich przypadku niewiele jest sytuacji kiedy zapowiedziany obiekt nie powstaje w ogóle lub wchodzi do sieci i szybko rezygnuje z marki hotelowej. Ten konserwatyzm i profesjonalizm w rozwoju widać też patrząc na liczby odwołanych lub niedokończonych hoteli: mamy w Polsce dosłownie pojedyncze przypadki zapowiedzianych obiektów Hilton lub Marriott, z którymi nie wiadomo co się dzieje i czy w ogóle powstaną. Większość zapowiadanych jest realizowana, zazwyczaj nawet bez opóźnień.
 
Nad Bałtykiem w Polsce działa 22 hotele pod brandem sieci globalnych, 4 hotele w polskich górach i 1 obiekt nad jeziorem. W zestawieniu nie ujęto apartamentów rozproszonych zarządzanych przez spółkę Renters pod marką Home & Villas Marriott z uwagi na bardzo różne ich zlokalizowanie

 
Pozostałe sieci Accor, IHG, Radisson – mają na swoim koncie w polskich kurortach po kilka obiektów, które mimo szumnych zapowiedzi nie powstały lub ich otwarcie znacząco się opóźnia. A nawet takie, w których porzucono markę międzynarodową i obiekt wyszedł z sieci (zazwyczaj strony nie informują czyja to decyzja: sieci, czy też właściciela hotelu). W przypadku hotelu Mercure Zakopane czy Novotel Olsztyn było to rozstanie po wielu latach. Ale już w przypadku Radisson Ostróda, Mercure Mrągowo czy Mercure Szklarska Poręba – po stosunkowo krótkim czasie, 1-2 lat. Sieć międzynarodowa daje wiele korzyści, ale wiąże się również z wysokimi opłatami franczyzowymi, a to główny powód podawany nieoficjalnie przez właścicieli obiektów, kiedy decydują się na rezygnację z marki międzynarodowej. 
 
Jedyny znany publicznie w polskich kurortach przypadek decyzji kiedy to sieć zerwała współpracę miał miejsce w 2014 roku. Sieć De Silva zrezygnowała z firmowania swoim logo hoteli w Mielnie i Mikołajkach. Obiekty, które budował warszawski deweloper Warsaw Trust Development wprawdzie dołączyły do systemu De Silva, ale nie były wówczas wykończone, nie spełniały jakości. Dlatego sieć - w obronie swojego wizerunku oraz jakości wypoczynku gości - zdecydowała się zerwać te umowy. 
 
W sierpniu 2022 r. na łamach „Pulsu Biznesu” Jan Wróblewski, współzałożyciel grupy Zdrojowa Invest, spółki która jako jedna z pierwszych zaczęła otwierać w polskich kurortach nowe hotele pod marką sieci międzynarodowych i budowała condohotele nie szczędził słów krytyki w weryfikacji przez sieci podmiotów z którymi podpisują umowy franczyzowe.
 
- Jesteśmy partnerem Radissona i z przykrością patrzymy, jak ta i inne sieci podejmują się obecnie firmowania nietransparentnych projektów opartych na obietnicach, bez zapewnionego finansowania, w peryferyjnych lokalizacjach. (…) W przypadku niewybudowania obiektu najbardziej stracą indywidualni inwestorzy, ale wizerunkowo stracą również dotychczasowi solidni partnerzy sieci. Globalny brand w szyldzie obiektu nie jest żadną gwarancją i wyznacznikiem sukcesu inwestycji – mówił Jan Wróblewski.
 
Hotel Sheraton Sopot (sieć Marriott) ma najbardziej topową i kultową lokalizację z wszystkich hoteli w polskich kurortach, fot. Sheraton Hotel Sopot

Patrząc na ostatnie kilka lat i analizując hotele sieciowe zapowiedziane w kurortach w przypadku 10 inwestycji zupełnie zaniechano realizacji planów lub nie wiadomo czy w ogóle powstaną, bo budowa powinna już trwać, a w rzeczywistości nawet nie zaczęto prac budowlanych (i nie mówię tu o ogrodzeniu terenu, ale faktycznym rozpoczęciu prac). 
 
Kolejne 11 projektów ma duże (1-2 lata) opóźnienia w otwarciu. 
 
Główne dane związane z sieciami hoteli międzynarodowych w polskich kurortach według stanu na maj 2024 r, jeśli tekst jest słabo widoczny na telefonie poszerz ekran, nasz portal ma tę opcję

 
Przesunięcia terminów zdarzają się, nie jest to nic nadzwyczajnego. Jednak w przypadku condohoteli (a głównie tak finansowane są nowe hotele sieciowe planowane w polskich kurortach) opóźnienie jest dramatyczne dla inwestorów indywidualnych, którzy zainwestowali w zakup pokoju czy apartamentu w danej inwestycji. Przesunięcie o 12 miesięcy oznacza dla nich zamrożenie kapitału (a często muszą wpłacić minimum 70-80% całości ceny lokalu zanim jeszcze obiekt powstanie) – co równe jest de facto ze stratą: kapitał nie pracuje w innej formie, nie przynosi zysków, jest jedynie darmowym, bezkosztowym kredytem dla dewelopera. Kupujący, mówiąc wprost, bywa naiwnym dostawcą gotówki. Roczne opóźnienie oznacza też utracone zyski na poziomie ok. 40-60 tys. zł rocznie, które właściciel lokalu condo miał mieć wypłacane. 

Jakie i ile hoteli sieci międzynarodowych działa nad Bałtykiem, w górach i nad polskimi jeziorami?

 
W raporcie ujęte jest Trójmiasto – nie jest to jednoznacznie kurort, bo Gdańsk, Gdynia i Sopot w świecie hotelowym rozumiane są też jako lokalizacja też miejska, biznesowa. Dlatego w zestawieniu znajdują się jedynie te obiekty, które zlokalizowane są przy plaży lub w ściśle turystycznym miejscu jak Wyspa Spichrzów w Gdańsku. 
 
Sopocki hotel Marriott zlokalizowany tuż przy plaży działa w tej sieci od lat, fot. Marriott Resort & SPA Sopot

W pozostałych kurortach od lat więcej mamy zapowiadanych projektów sieci międzynarodowych, niż realnie otwartych hoteli. Zdecydowana większość obiektów realizowana jest w modelu condohotelu. Sieć bywa bowiem często „wabikiem” na inwestorów indywidualnych, który ma uwiarygodnić projekt realizowany przez firmę bez doświadczenia w biznesie hotelowym. Globalny brand pozwala też podnieść cenę sprzedaży lokali condo o ok. 1-1,5 tys. zł za mkw.
 
Oczywiście nie zawsze marka hotelu jest jedynie marketingowym haczykiem, ale takie zjawisko ma miejsce i co więcej skutecznie działa na inwestorów indywidualnych. Pisaliśmy o tym już w 2020 r. 
 
Są w polskich kurortach (poza Trójmiastem) też hotele wybudowane pod marką międzynarodową, działające z sukcesem jako obiekt posiadający jednego właściciela, np. Mercure Krynica-Zdrój (brand sieci Accor), Hilton Świnoujście, Hampton by Hilton Świnoujście, Mercure Karpacz (brand sieci Accor), Best Western Jurata (właściciel Polski Holding Hotelowy), Viena House Międzyzdroje (sieć Wydham Hotels). 
 
Hilton Świnoujście należy do spółki Zdrojowa Invest i choć firma od lat budowała hotele głównie w modelu condo, ten luksusowy hotel w całości należy do spółki, fot. Hilton Świnoujście Resort & SPA

 

Życie bez sieci

 
Sieć międzynarodowa jest plusem, ale nie zawsze jest konieczna. Rafał Abramczyk, doświadczony ekspert na rynku biznesów hotelowych, założyciel firmy hotelAG specjalizującej się w planowaniu i realizacji deweloperskich inwestycji hotelowych od lat publicznie podkreśla, że kluczowa jest profesjonalna analiza. Może ona wykazać dla danej lokalizacji i wielkości hotelu zasadność wprowadzenia do obiektu międzynarodowej marki. Ale może też wskazać, że nie jest to konieczne, lub nawet niewskazane. 
 
Wielu inwestorów planujących hotele w kurortach bywa „zaczarowanych” splendorem sieci globalnych. Gubią w emocjach gdzieś po drodze i realną ocenę. 
 
Jak mogą działać w polskich kurortach z powodzeniem i dobrymi wynikami hotele funkcjonujące pod własną marką pokazuje od lat m.in. grupa Górskie Resorty, firma Hotele Nadmorskie, czy działająca lokalnie z Zakopanem będącym bardzo konkurencyjnym rynkiem hotelowym spółka Nosalowy Dwór. Na drugim końcu rynku, tym masowym, a nie luksusowym, znajduje się z kolei popularna marka ośrodków z domkami i bogatą infrastrukturą do wypoczynku Holiday Park and Resort należąca do poznańskiej grupy skupiającej też popularne pożyczki Bocian. Pomiędzy są jeszcze setki innych obiektów działających w segmencie od luksusowego do obiektów nastawionych na popularny wypoczynek, które bez znaku sieci globalnej dobrze radzą sobie od lat.
 
W sytuacji kiedy właściciel hotelu myśli o wyjściu z inwestycji, chce zarobić na sprzedaży obiektu i to za duże, milionowe kwoty, nie ma jednak wyjścia – międzynarodowa sieć hotelowa jest dla niego furtką do sprzedaży hotelu. Jedyne transakcje sprzedaży hoteli dużym grupom kapitałowym, np. funduszom, jakie w Polsce zrealizowano od lat obejmują jedynie hotele markowe, m.in.: Radisson Blue przy ul. Grzybowskiej w Warszawie (w 2020 kupił go fundusz Wenaas Hotels Europe A/S), Mercure Młyńska w Katowicach i ibis Styles Mogilska w Krakowie wybudowane przez UBM (sprzedane w 2020 r. funduszowi Union Investment), czy inne hotele UMB – Holiday Inn na gdańskiej Wyspie Spichrzów i warszawski Holiday Inn (sprzedane w 2018 roku za 300 mln zł funduszowi Union Investment). Tak świetlana przyszłość i miliony złotych czy euro za sprzedaż obiektu nie będą jednak dotyczyć nigdy obiektów wybudowanych w modelu condohotelu, ponieważ żaden duży zagraniczny podmiot nie kupi hotelu z 200-300 właścicielami pokoi. 

HOTELE SIECIOWE W POLSKICH KURORTACH 
(raport jest stale aktualizowany): 

Jeśli tabele i tekst są słabo widoczne na telefonie pomniejsz ekran, nasz portal ma tę opcję

Kurort / lokalizacja wakacyjna Hotel / Marka hotelowa Właściciel sieci Inwestor budujący / zaangażowany / właściciel Liczba pokoi / apartamentów Plan otwarcia obiektu Faktyczne otwarcie obiektu Forma własności (jedna spółka / condohotel)
Apartamenty w kurortach Marriott Home & Villas Marriott  Renters (oparator wynajmu vacation rental) 97 apartamentów pojedyńcze apartamenty i domy otwierane w różnym czasie działające condohotel
Gdańsk Novotel Marina Accor prywtany właściciel 194 pokoje powstał w 1985 r. jako hotel sieci Orbis od wielu lat działa pod marką Novotel jeden właściciel
Gdańsk Hilton Hilton prywtany właściciel 150 pokoi 2010 r. 2010 r. jeden właściciel
Gdańsk Hampton by Hilton Gdańsk Old Town Hilton Capital Park 174 pokoje 2018 r. 2018 r. - otwarcie w czerwcu jeden właściciel
Gdańsk Holiday Inn Gdańsk City Center IHG wybudowany i otwarty przez UBM Development, w 2018 r. sprzedany do Union Investment 240 pokoi 2019 r. 2019 r. latem otwarto  jeden właściciel
Gdańsk Golden Tulip Gdańsk Residence Louvre Hotel (Jin Jiang International) Polski Holding Hotelowy (PHH) 195 pokoi i apartamentów 2013 r. 2013 r. - otwarto jesienią condohotel / jeden inwestor
Gdańsk Renaissance Marriott  Supernova Development 300 pokoi 2018 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi hotelu, jeszcze nie jako hotel marki Marriott 2025 / 2026 r. - planowane otwracie na przełomie tych lat jeden właściciel lub condohotel
Gdańsk The Brick Tribute Portfolio Marriott Supernova Development / PI Hotele 60 pokoi 2021 r. jesienią pojawiły się pierwsze zapowiedzi, hotel ma powstać na ul. Chmielnej 101 Pierwsze daty otwarcia jakie podawano to przełom 2022/2023, potem pojawiły się terminy na jesień 2023 r., hotel jeszcze nie powstał jeden właściciel 
Gdańsk Radisson Hotel & Suites, Gdańsk Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) spółka lokalnego biznesmana Spichlerz Ognisty Wóz / Deo Plaza 341 pokoi   2019 r. - otwarcie w marcu I etapu, a we wrześniu II etapu condohotel / jeden inwestor
Gdańsk Radisson Blu  Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) Rezydent S.A. 145 pokoi i apartamentów   2009 r. otwarcie jeden właściciel
Gdańsk Radiosson Red Wyspa Spichrzów Radisson Hotel Group (Jin Jiang International)   30 pokoi 2022 r. 2022 r. - otwarcie w wakacje jeden właścicieciel
Gdynia Mercure Gdynia (dawniej Orbis Gdynia) Accor prywtany właściciel 294 pokoje działa od 1983 r., kiedyś jako hotel sieci Orbis 2015 r. - otwarto w czerwcu pod marką Mercure jeden właściciel
Gdynia Courtyard Gdynia Waterfront Marriott  grupa Vastint 200 pokoi 2015 r. 2015 r. - otwarto we wrześniu jeden właściciel
Jurata Best Western Hotel Jurata Best Western Polski Holding Hotelowy (PHH) 75 pokoi i apartamentów obiekt zaczął działać w latach 80' jako ośrodek Muza. 2016 r. - od tego czasu działa pod marką Best Western jeden właściciel
Jurata Royal Tulip Jurata Louvre Hotel (Jin Jiang International) Qualia Development (dawna spółka banku PKO BP) 180 pokoi spółka planowała ten obiekt na przełomie lat 2013/2014, ostatecznie sprzedano teren Nie powstał planowany jako condohotel
Karpacz Movenpick Hotel Karpacz Accor Spectrum Development 126 pokoi w momencie ogłoszenia datę otwarcia wskazywano na II kwartał 2023 r., następnie przesunięto na III kwartał 2023 r., obecnie na oficjalnych stronach IHG podawany jest II kwartał 2024 r. / funkcjonował w informacjach pod roboczą nazwą Piemonte Hotel & Resort hotel jeszcze nie działa condohotel
Karpacz Mercure Karpacz Skalny Accor prywtany właściciel 148 pokoi działa od wielu lat 1976 rok, pod marką Mercure działa od 2009 r. Jeden właściciel
Karpacz MGallery Collection Sanssouci Hotel & Spa Karpacz  Accor Europlan 69 apartamentów hotel zapowiedziany w 2021 r., w czerwcu 2021 r. poinformowano, że będzie działał pod marką sieci Accor - Mgallery; wstępnie planowano otwracie na 2022 r.; w lipcu 2023 r. firma poinformowała, że otrzymała pozwolenie na użytkownie; w grudniu 2023 r. inwestor informował, że otwarcie zaplanowane jest na I kwartał 2024 r. hotel jeszcze nie działa condohotel
Kołobrzeg Movenpick Accor Marvipol 266 pokoi 2020 r. - ogłoszenie planu wybudowania hotelu pod marką Movenpick, Marvipol i Accor podpisały umowę franczyzową Nie powstał planowany jako condohotel
Kołobrzeg Hilton Garden Inn Kołobrzeg Hilton BB Capital Group 128 pokoi zapowiedziany w 2017 r, miał ruszyć w 2019 r, dewelopoler podpisał umowę o współpracy z siecią Hilton w 2017 r., w kolejnych latach planowano podniesienie starnadru do marki DoubleTree by Hilton Nie powstał jeden właściciel lub condohotel
Kołobrzeg Crowne Plaza Kołobrzeg IHG Separatis Sp. z.o., CBT SA, spółka z grupy FB Antczak 468 pokoi inwestycja sprzedawana pod nazwą Baltic Wave, w 2020 r. podpisano list intencyjny z siecią IHG by obiekt działał pod marką Crown, w 2021 r. jako główny udziałowiec oraz generalny wykonawca dołączyła do inwetsycji spółka FB Antczak. Budowa trwa od 2019 r., zakończenie planowane było na IV kwartał 2021 roku. hotel jeszcze nie powstał condohotel
Kołobrzeg Royal Tulip Sand Kołobrzeg Louvre Hotel (Jin Jiang International) Zdrojowa Invest 114 pokoi początkowo działał jako Hotel Sand, otwarty w 2009 r. funkcjonuje od 2009 r.; a od czerwca 2021 r. działa pod marką Royal Tulip condohotel
Kołobrzeg Radisson Resort  Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) Zdrojowa Invest 209 pokoi hotel początkowo planowany był pod nazwą H2O, w lipcu 2019 r. ogłoszono, że dołączy do sieci Radisson 2021 r. - lato otwarcie condohotel
Krynica-Zdrój Mercure Accor prywtany właściciel 100 pokoi   oddany do użytkowania w 1982 r. jako ośreodek wczaswoy, potem hotel Motyl; pod marką Mercure działa od 2013 r. Jeden właściciel
Łeba Golden Tulip Łeba Louvre Hotel (Jin Jiang International) spółka 7 World  286 pokoi i apartamentów 2020 r. - podpisano list intencyjny z siecią Louvre Hotel, I etap inwestycji z hotelem miał zostać oddany do czerwca 2021 r. 2022 r. - latem otwarto I etap z hotelem, ale jako Saltic Resort & SPA, II etap także nie jest realizowany pod marką sieci hotelowej condohotel
Międzywodzie Radisson Blu Resort Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) spółka Sea Invest Międzywodzie 220 pokoi planowane otwarcie zapowiadano na 2024 r. nie powstał condohotel
Międzyzdroje Golden Tulip Międzyzdroje Residence Louvre Hotel (Jin Jiang International) Polski Holding Hotelowy (PHH) 110 apartamentów obiekt budowany przez spółke Qualia Develepment (należała do banku PKO BP), od początku planowany jako Golden Tulip 2012 r. - otwarty w wakacje condohotel
Międzyzdroje Vienna House by Wyndham Amber Baltic Międzyzdroje Wyndham Hotels & Resorts Amber Baltic RE 176 pokoi 1991 r. oddanie hotelu pod nazwą Amber Baltic, w 2016 r. hotel wszedł do sieci Vienna House działa od 1991 r. jeden właściciel
Mrągowo Mercure Mrągowo Resort & SPA (obecnie działa pod nazwą Mrągowo Resort & SPA) Accor Hotel Mrągowo INC 214 pokoi hotel wybudowano w 1981 r. jako Orbis Mrongovia, współcześnie działał pod marką Merure należącej do Accor właściciela polskiej sieci Orbis, w 2016 r. hotel został sprzedany inwestorowi prywtanemu, jesienią 2018 r. hotel wyszedł z sieci 2018 r. - wyjście z sieci  Mercure, dwa lata po kupieniu hotelu przez nowego właściciela  jeden właściciel
Olsztyn Hampton by Hilton Olsztyn Hilton Warmia Investment 105 pokoi otwarcie zaplanowane początkowo na I kwartał 2020 r.  2021 r. - owarty w wakacje jeden właściciel
Olsztyn  Hilton Olsztyn Hilton Kapitańska Sp. z o.o. (powiązana osobowo m.in. z osobami z gdańskiej spółki RWS)   2021 r. - wiosną zapowiedziano budowę drugiegi hotelu sieci Hilton. W marcu 2023 r. wydano pozwolenie na budowę tego hotelu. Nie powstał b.d.
Olsztyn Novotel Olsztyn (obecnie działa pod nazwą Hotel SPA Omega) Accor spółka Omega Hotel 97 pokoi wybudowany w 1973 r. jako hotel Novotel. W 2010 roku sieć Orbis (Accor) sprzedała obiekt, przesła on należeć do sieci i zaczął działać jako Hotel Omega. 2010 r. - hotel przestał działać jako Novotel jeden właściciel
Ostróda Radisson Blu Resort & Conference Center Ostróda (obecnie działa pod nazwą Lake Hill Ostróda) Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) Europlan 238 pokoi obiekt był w budowie w 2013 r. miał działać jako Condohotels Plaza, realizowała go spółka Condohotels. Firma upadła, obiekt przejął syndyk, następnie 2 razy zmieniał właściciela. W 2019 r. - ogłoszono zawarcie umowy pomiędzy aktualnym inwestorem spółką Europlan a Radissonem.Hotel otwarto na poczatku 2023 r. pod marką Radisson 2024 r. - w kwietniu spółka Europlan ogłosił wyjście z sieci (po roku działania pod brandem Radisson) condohotel
Pobierowo Hilton Garden Inn Pobierowo Hilton As-Invest spółka należąca do firmy Fenixco 156 pokoi hotel Hilton zapowiedziany tu został już w 2016 r., plany jego otwarcia zapowiadano na połowę 2022 r. jeszcze nie działa codnohotel lub jeden właściciel
Sopot Sofitel Grand Sopot Accor AccorInvest (planowana jest sprzedaż hotelu za 70 mln euro) 126 pokoi działa od 1927 r. jest ikoną Sopotu, od wielu lat działa jako Sofitel od wielu lat działa pod marką Sofitel jeden właściciel
Sopot Sopot Marriott Resort & Spa Marriott  grupa Vastint 145 pokoi w momencie otwarcia w 2012 r. hotel miał nazwę Mera 2012 r. - otwarty, od 2017 roku działa pod marką Marriott jeden właściciel
Sopot Radisson Blu Sopot Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) Grupa Inwestycyjna Hossa 219 pokoi budowa hotelu trwała od 2016 r. 2020 r. - otwarto jesienią jeden właściciel
Sopot Sheraton Sopot Hotel, Conference Center & Spa Marriott  Sopot Zdrój / Centrum Haffnera 189 pokoi 2008 r. 2008 r. - otwracie w wakacje jeden właściciel
Szczyrk Mercure Accor Beskid Resort Properties 453 pokoje budynek powstał w 1978 r. jako ośrodek Orle Gniazdo należący do Huty Katowice. Od lat 90' zmieniał właścicieli. W styczniu 2021 r. podpisano umowę franczyzy z siecią Accor. Następnie podano datę otwarcia przewłom 2023/2024 nie działa, nowa podana data otwarcia to 2024 r. - planowane otwarcie latem według oficjalnej strony sieci Accor condohotel
Szklarska Poręba Mercure Szklarska Poręba / obecnie Bergo Hotel Accor Orkan Real Estate 140 pokoi budowa obiektu ruszyła w 2019 r. jako Bergo hotel; w sierpniu 2020 r. Accor i Orkan Real Estate podpisały umowę na franczyzę dla hotelu pod brandem  Mercure 2022 r. czerwiec - otwracie jako Mercure Szklarska Poręba; od końca 2023 r. działa jako hotel Bergo condohotel
Szklarska Poręba Holiday Inn Resort + voco Resort (część kompleksu pod nazwą Horizon lub Happy Valley) IHG AKME 255 pokoi i apartamentów w 2021 r. podpisano umowę na planowane funkcjonowanie obiektu pod marką Holiday Inn; w 2022 r. podpisano umowę iż II etap ma działać pod marką również należącą do IHG - voco Resort; planowano otwracie I etapu hotelu czyli Holiday Inn w 2022 r.; II etap - voco Resort ruszyć ma w 2024 r.; sieć IHG na swojej oficjalnej stronie podaje, że część Holiday Inn ruszy jesienią 2024 r. hotel ruszył wiosną 2024 r. ale bez marki sieci Holiday Inn Resort condohotel
Szklarska Poręba Radisson Blu Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) Sun & Snow 80 pokoi  2018 r. zapowiadana inwestycja inwestor zrezygnował z sieci hotelowej, otworzył obiekt pod własną marką Sun & Snow condohotel
Szklarska Poręba Radisson Hotel Szklarska Poręba Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) Zdrojowa Invest 104 pokoje w lipcu 2019 r. poinformowano o podpisaniu umowy z siecią Radisson, hotel miał ruszyć przed zimą 2019 r. 2020 r. - otwarto w maju condohotel
Szklarska Poręba Royal Tulip Cristal Residences Szklarska Poręba (obiekt działa jako Cristal Resort Szklarska Poręba) Louvre Hotel (Jin Jiang International) Zdrojowa Invest 61 apartamentów 2012 r. - grudzień, otwarto obietk. W listopadzie 2019 r. poinformowano o zawarciu umowy z Louvre Hotels, i planach zmiany na markę Royal Tulip  marki obiektu nigdy nie zmieniono, nadal działa jako Cristal Resort Szklarska Poręba condohotel
Szklarska Poręba Hôtels & Préférence Szklarska Poręba Louvre Hotel (Jin Jiang International) Polish Mountain Resort Szklarska (należąca do grupy EVIP) 270 pokoi 2019 r. pojawiły się pierwsze zapowiedzi, od razu wskazywano, że ma to być hotel marki Preference. Planowano otwarcie na przełomie 2021/2022 r. W kwietniu 2023 r. deweloper informował o planowanym starcie działalności operacyjnej w II kwartale 2023 roku, a sprzedjący lokale Condo.pl o IV kwartale 2023 r. jeszcze nie działa, 2024 r. - na oficjalnej stronie Louvre Hotel podawana data otwarcia to sierpień 2024 r. jako Tremonti Hotel Szklarska Poreba By Hôtels & Préférence condohotel
Świeradów-Zdrój Radisson Resort Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) Satoria Group, spółka warszawska Total 258 pokoi i apartamentów projekt ogłoszony w kwietniu 2024 r. b.d. condohotel
Świnoujście Movenpick Accor Polski Holding Hotelowy (PHH) 308 pokoi 2023 rok PHH i Accor podpsiują list intencyjny, hotel ma powstać na bazie istniejącego Hotelu Medical Spa Świnoujście / zapowiedziano, że hotel w 2024 r. ma działać już pod marką Movenpick hotel jeszcze nie powstał pod nową marką własność spółki PHH
Świnoujście Hilton Hilton Zdrojowa Invest 173 pokoje plan budowy ogłoszono w 2018 r., datę otwarcia podawano na 2020 r. 2020 r., otwarty w styczniu jeden właściciel
Świnoujście Hampton by Hilton Świnoujście Hilton Satoria Group 104 pokoje pierwszy hotel pod marką Hampton by Hilton w Polsce 2012 r., otwarty jeden właściciel
Świnoujście Radisson Blu Resort Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) Zdrojowa Invest 340 pokoi pierwszy w Polsce hotel certyfikowany w eko LEED, w momencie otwarcia był największym hotelem w Świnoujściu 2017 r., otwarty w lipcu condohotel
Ustronie Morskie Radisson Resort & Suites  Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) P48 Sp z o.o. Sp. K. 276 pokoi i apartamentów początkowo planowano otwarcie na 2025 r., obecnie data przesunięta jest na 2026 r. jeszcze nie powstał condohotel
Władysławowo Golden Tulip Władysławowo - Residence Louvre Hotel (Jin Jiang International) Qualia Development (spółka banku PKO BP) b.d. b.d. nie powstał planowany jako condohotel
Zakopane Movenpick Accor Europlan 136 pokoi 2020 rok, ogłoszono plan budowy hotelu, roboczo funkcjonował on pod nazwą Imperial Zakopane / Budowa ma ruszyć na początku 2021 roku i zakończyć się z końcem grudnia 2022 roku jeszcze nie powstał  condohotel
Zakopane Mercure Zakopane Kasprowy (obecnie Bachleda Hotel Kasprowy Zakopane) Accor Bachleda Grupa Inwestycyjna 288 pokoi wybudowany w 1974 r. jako hotel Orbis Kasprowy. W listopadzie 2023 r. właściciel hotelu ogłosił wyjście z sieci Accore hotel pod marką Mercure działał od 2013 do końca roku 2022; dziś działa jako  Bachleda Hotel Kasprowy jeden właściciel
Zakopane Golden Tulip Zakopane Louvre Hotel (Jin Jiang International) Qualia Development (spółka banku PKO BP) 125 pokoi  spółka planowała ten obiekt na przełomie lat 2013/2014, ostatecznie sprzedano teren nie powstał planowany jako condohotel
Zakopane Radisson Blu Hotel & Residences Radisson Hotel Group (Jin Jiang International) Polonia Tatry Sp. z o.o. 226 pokoi i apartamentów planowano otwarcie na 2018 r.,  2019 r. latem otwarto I etap inwestycji - hotel,  condohotel
Dane: analiza własna InwestycjewKurortach.pl, na podstawie ogólnodostępnych informacji oraz własnych danych

 
 
Bachleda Hotel Kasprowy Zakopane - rodzina właścicieli zdecydowała o wyjściu po 10 latach z sieci hotelowej, obiekt funkcjonował pod marką Mercure (Accor), a od końca 2022 r. funkcjonuje jako luksusowy hotel bez brandu globalnego, fot. Bachleda Hotel Kasprowy

 
Opracowanie: materiał autorski, proszę nie kopiuj, nie kradnij, jeśli podoba ci się ten materiał lub zebrane przez nas dane udostępnij do niego link. Prosimy o uszanowanie autorskiej pracy nad tym materiałem, twórczości związanej z ujęciem tematu, czytaniem i pisaniem oraz researchem. Fot. zestawienie logotypów z markami sieci hotelowych pochodzą ze stron www sieci
 
Te zdjęcia są ciekawe:
Te zdjęcia są ciekawe:

Bądź na bieżąco z naszymi najciekawszymi artykułami!
Kliknij Obserwuj w Google News!

Obserwuj nas w Google News
Autor
Marlena Kosiura
InwestycjewKurortach.pl
Copyright

Stawiamy na jakościowe, autorskie i rzetelne treści. Nie kopiujemy tekstów od innych, nie kredniemy treści z zagranicznych portali. Uszanuj naszą pracę autorską i czas poświęcony na przygotowanie materiałów. Jeśli zależy ci na zacytowaniu fragmentu lub podaniu przytoczonych przez nas danych - prosimy podaj źródło: portal InwestycjewKurortach.pl