Guest Experience w hotelach. W tych obiektach gości nie męczy hałas
Trend skupiania się na doświadczeniach gości to nowa „religia” hotelarstwa. Hasło Guest Experience, podobnie jak wcześniej w innych branżach Customer Experience, stało się kluczowe w zarządzaniu hotelami. Managerowie obiektów skupiają swoje wysiłki patrząc holistycznie na wypoczynek gości. Architekci wnętrz takie podejście rozumieją od lat, ale w rzeczywistości skupiają się głównie na sferze wizualnej. Budynki projektowane są dla oka, a nie dla ucha. A to właśnie nadmierny hałas czy pogłos bywają powodem złego samopoczucia i złych opinii.
Wrażenia na wynos
Idea dbania o całość doświadczeń zapoczątkowana została w 1994 roku. Steve Haeckel i Lou Carbone managerowie z doświadczeniem w zarządzaniu i reklamie opublikowali pierwszy, przełomowy artykuł na temat Customer Experiences. Nazwali to zjawisko „wrażeniem na wynos”. Porównanie idealnie pasuje do branży hotelowej. Doświadczenia i opinie w serwisach bookingowych turyści zostawiają właśnie na bazie tego, co wynoszą po pobycie. Jednym z najczęściej pojawiających się wątków w negatywnych ocenach jest hałas i zła akustyka hoteli.
- Problem złej akustyki łatwo wyeliminować już na etapie projektowania. Co więcej, raz dobrze opracowane wnętrze restauracji, pokoi, wyciszone korytarze i strefy SPA trudno zepsuć – wyjaśnia Wojciech Krzyżowski, doradca ds. technicznych w Knauf Ceiling Solutions.
I jak dodaje, akustyka po otwarciu obiektu nie jest zależna od czynników zmiennych: nie jest związana z obsługą, brakiem pracowników, nie jest jak jakość dań w restauracji. Jednym słowem czynnik, który może być jednoznacznie pozytywnie lub negatywnie oceniony przez turystów. Dlatego jest tak ważny.
Strefy wspólne - koszmar architekta
Najtrudniejszą akustycznie częścią hotelu są wszystkie przestrzenie, w których goście gromadzą się tłumnie: restauracja, basen, lobby. Kubatura pomieszczeń, fakt, że wokół są gładkie, duże powierzchnie ścian, podłóg, sufitów, a przede wszystkim duża liczba rozmawiających i śmiejących się osób sprawia, że hałas i pogłos są tu najbardziej uciążliwe.
Lobby hotelowe choć duże, nie musi przytłaczać pogłosem i echem odbijających się dźwięków. Na suficie lub ścianach zainstalować można akustyczne, designerskie sufity, a na ścianach okładziny ścienne Heradesign, fot. dla Knauf Ceiling Solutions górne - Dion de Bakker, środkowe – Matt Livey, dolne – Szymon Polański
Architekt musi dobrać więc produkty, które mają wysoki poziom pochłaniania dźwięków – klasa A, gdzie materiał ma współczynnik (alfa w) od 0,90 do 1,00. Dlatego w przemyślanych wnętrzach hoteli pojawiają się nie tylko wykładziny dywanowe, ale też akustyczne sufity podwieszane. Przestrzenie podłogi i sufitu są w stanie najefektywniej wpłynąć na akustykę. W zależności od designu wnętrz Knauf Ceiling Solutions, jako jeden z największych producentów sufitów i okładzin ściennych, pomaga architektom dopasować rozwiązania pod względem wyglądu i kosztów.
Restauracje pełnią rolę miejsca spotkań. Dlatego panuje tu tzw. efekt spotkania towarzyskiego: jest głośno, więc ludzie mówią coraz głośniej by być dobrze słyszanym, co z kolei powoduje, że poziom hałasu się jeszcze podnosi. W efekcie wszyscy do siebie krzyczą. Poziom hałasu może wynosić więc nawet ok. 80 dB.
Dwa hotele w Holandii: obiekt sieci Van der Valk Exclusief (fot. na górze Dion de Bakker) oraz Hotel Jakarta (środek) zdecydowały się na montaż eleganckich białych akustycznych sufitów z linii Eleganza. W kawiarni centrum naukowego Klimahaus Bremerhaven 8° Ost w Niemczech na granatowym „niebie” zamontowano metalowe Buffle Knauf Ceiling Solutions
Knauf Ceiling Solutions wśród kilkuset rozwiązań akustycznych ma też takie, które można zamontować w działającym już hotelu, by poprawić przyjazność akustyki. Rozwiązania dobrać można nawet do hoteli popularnych, nie tylko tych 4- i 5-gwiazdkowych. Architekci z niemieckiej pracowni raumUNDfunktion zdecydowali się na taką poprawę akustyki w jednej z przestrzeni gastronomicznych. Na suficie zainstalowano wiszące zielone, okrągłe płyty Mineral Sonic Element. Swobodnie montowane panele mogą mieć wiele kształtów, nie wymagają całościowej konstrukcji, a ich zdolność pochłaniania pogłosu jest wysoka, ponieważ odbijające się dźwięki „chłoną” powierzchnią z obu stron płyty.
Jak wyciszyć basen?
Strefy relaksu: baseny, jacuzzi, sauny bywają równie trudne do wyciszenia jak restauracje. I choć w SPA turyści nie rozmawiają, powierzchnia wody silnie odbija dźwięki. Nie da się tu położyć wykładzin, zawiesić zasłon czy wstawić tapicerowanych mebli. Jedynym rozwiązaniem, które obniży nieprzyjemny pogłos są akustyczne sufity.
Nad całą powierzchnią 50 metrowego basenu olimpijskiego zawisło w sumie 1,5 tys. mkw. złotych płyt Knauf Ceiling Solutions, fot. Lautenschlager
Problemem jest tu jednak wilgoć. Panele sufitowe muszą być odporne na takie warunki. Spełniają je m.in. sufity z linii Aquatec Hygena Knuaf Seiling Solutions. Ale także niektóre gładkie płyty metalowe czy panele z trwałej wełny drzewnej Heradesign. Każda sytuacja jest jednak inna, więc zawsze przy wyborze najlepiej poradzić się profesjonalisty.
Przykładem może być basen Szwajcarskim mieście Uster. Trwałe sufity z aluminium odpornego na korozję i słoną wodę, które stosowane jest m.in. w przemyśle stoczniowym zastosowano na całej powierzchni nad wodą basenu. Dobór powłoki kolorystycznej z metalicznym pokryciem w kolorystyce złota i alpejskiej bieli sprawia, że pływając w basenie ma się wrażenie jakby nad głową połyskiwały promienie słońca. Projektanci z pracowni K+L Architekten zaprojektowali panele tak, że są nudną, gładką powierzchnią. Ich ułożenie wyżej lub niżej daje efekt falowania.
Last but not least – korytarz
Najmniej spektakularną częścią hoteli są korytarze, ale to właśnie tu uciążliwość złej akustyki jest największa. Goście skarżą się na przenikające do pokoi hałasy z ciągów komunikacyjnych: odgłosy kroków, rozmowy i koszmar dudniących kół walizek. – Korytarz można wyciszyć stosując na podłodze i suficie materiały, które mają wysoki współczynnik pochłaniania dźwięków, ale też izolacyjności. Dlatego architekci często sięgają po płyty sufitowe z linii ADAGIO. Mają odpowiedni kształt – podłużne wymiary 2000x300 mm, dobry poziom dźwiękoizolacyjności (do 39 dB), a jednocześnie doskonały poziom odbicia światła 88%, co akurat w przypadku ciemnych ciągów komunikacyjnych ma duże znaczenie – wyjaśnia Wojciech Krzyżowski z Knauf Ceiling Solutions.
W industrialnych wnętrzach hoteli otwieranych w zabytkowych budynkach m.in. w Gdańsku, Warszawie czy Krakowie projektanci sięgają też po metalowe panele z siatki lub „surowe” kolorystycznie panele z wełny drzewnej Heradesign. Te ostatnie zainstalowano w przestrzeniach wspólnych hotelu Montownia Lofts & Experience. Autorem koncepcji architektonicznej jest pracownia RayssGroup.