591 mln zł na przebudowy w porcie Gdańsk

Zarząd Portu Gdańsk podpisał dwie ważne umowy dotyczące rozbudowy. Spółka Doraco wykona duże prace w Porcie Wewnętrznym, w tym kompleksową przebudowę Nabrzeża Wiślanego przy którym cumują zarówno jednostki handlowe, jak i statki pasażerskie. A firma Premium Quality Care wykona I etap Gdańskiego Agro Terminalu.
 
Port Gdańsk składa się z dwóch obszarów: portu wewnętrznego ciągnący się wzdłuż Martwej Wisły oraz kanału portowego, i to właśnie ten zyska nową inwestycję. Druga część to port zewnętrzny, który mieści się bezpośrednio na wodach Zatoki Gdańskiej. Tam też w ostatnim czasie zrealizowano bardzo dużą inwestycję za 450 mln euro (ok. 2 mld zł) - największy terminal kontenerowy głębokowodny na całym Bałtyku. 

Dwie umowy na łącznie 591 mln zł

 
7 lipca 2025 r. podpisano dwie ważne umowy na remonty w porcie. – Jestem przekonany, że zarówno remont nabrzeża, jak i przygotowanie całej infrastruktury drogowej i kolejowej oraz budowa magazynów i następnie silosów w kolejnych etapach, pozwoli na jeszcze większe możliwości przeładunkowe portu w Gdańsku i będzie on kluczowy z punktu widzenia przeładunków w tej części wybrzeża – powiedział obecny podczas spotkania Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.
 
Pierwszy kontrakt został podpisany przez przedstawicieli spółki Zarząd Morski Portu Gdańsk – prezes Dorotę Pyć oraz wiceprezesa ds. finansowych i bezpieczeństwa Alana Aleksandrowicza (były zastępca prezydenta m. Gdańska ds. inwestycji w latach 2019–2022) oraz przedstawicieli spółki Doraco - prezes zarządu Angelikę Cieślowską i wiceprezesa Jacka Kamińskiego. Ta część prac dotyczyć będzie kompleksowej przebudowy Nabrzeża Wiślanego. 
 
Od lewej: Alan Aleksandrowicz, Arkadiusz Marchewka, Dorota Pyć, Angelika Cieślowska, Jacek Kamiński w czasie uroczystości podpisania umowy 7 lipca 2025 r., fot. Port Gdańsk

Projekt ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu, poprawę bezpieczeństwa i modernizację infrastruktury elektroenergetycznej oraz kolejowo-drogowej. Pozwoli to m.in. na obsługę w Porcie Wewnętrznym nowoczesnych dalekomorskich jednostek pływających o nośności 35 tys. i 100 tys. ton i maksymalnym zanurzeniu 10,6 m. Prace obejmą kompleksową przebudowę w sumie niemal 2 km nabrzeży w Porcie Wewnętrznym. Prace już ruszyły, rozpoczęła się przebudowa trzech nabrzeży: Rudowego III, Bytomskiego i Węglowego. 
 
Całkowity koszt inwestycji wynosi 351 milionów złotych brutto (współfinansowanie w 85 proc. ze środków UE), zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2028 roku.
 
– Inwestycje hydrotechniczne w polskich portach są nam szczególnie bliskie. Kontrakt na Nabrzeże Wiślane pozwoli w pełni wykorzystać potencjał ekspercki, który budujemy w Doraco w obszarze hydrotechniki od ponad 30 lat, a dodatkowo po raz kolejny podniesiemy nasze krajowe know-how w tym sektorze i damy pracę lokalnym podmiotom - podsumowuje Angelika Cieślowska, prezes zarządu Doraco. Spółka faktycznie od kilku miesięcy nieustająco zdobywa nowe kontrakty nad polskim morzem. Wcześniej podpisała umowy na prace w portach m.in. w Ustce i Darłowie.
 
Nowe inwestycje w Porcie Gdańsk obejmą zarówno część użytkowaną dla celów turystycznych, jak i tę stricte logistyczą, fot. Port Gdańsk

Druga podpisana umowa dotyczy budowy Gdańskiego Agro Terminalu (GAT) na Nabrzeżach Wiślanym i Szczecińskim. To strategiczna inwestycja na lata 2025–2028, odpowiadająca na zapotrzebowanie rynku rolno-spożywczego oraz dywersyfikację eksportu. Dziś podpisano umowę na I etap tej realizacji. Dokument podpisano pomiędzy spółką Port Gdański Eksploatacja (PGE) należącą do grupy kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, podpis złożył prezes PGE Andrzej Kuźmicz. W imieniu wykonawcy kontraktu umowę podpisał Robert Skóra, prezes zarządu spółki Premium Quality Care.
 
Umowę na budowę Gdańskiego Agro Terminalu podpisali 7 lipca 2025 r. Andrzej Kuźmicz, prezes spółki Port Gdański Eksploatacja (z lewej) oraz Robert Skóra, prezes zarządu spółki Premium Quality Care, fot. Port Gdańsk

Docelowo GAT będzie dysponował zdolnością przeładunkową do 3 mln ton rocznie. To ponad czterokrotnie więcej niż jego obecna przepustowość – w 2024 r. wyniosła 35 tys. ton pojemności magazynów i 0,7 mln ton realizowanych przeładunków zbóż rocznie.
– Rynek zbóż cechuje dziś wyjątkowa zmienność, obserwujemy znaczące wahania wolumenów i kierunków eksportowych, wynikające zarówno z sytuacji geopolitycznej, jak i presji zmiany klimatu. Gdański Agro Terminal projektujemy z myślą o tej zmienności, jako infrastrukturę elastyczną, skalowalną i gotową na różne scenariusze rynkowe – podkreśla Andrzej Kuźmicz, prezes PGE. 
 
Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk podkreśliła, że GAT poprawi konkurencyjność Portu Gdańsk. - Zwiększy możliwości operacyjne, elastyczność logistyki i efektywność załadunku. Wpisuje się on w długofalową strategię wzmacniania pozycji Polski jako lidera w zakresie eksportu zbóż – mówiła w czasie uroczystości. 
 
Całkowity koszt budowy GAT to 240 mln zł brutto, w 100% finansowany ze środków krajowych. Największą część kosztową stanowią nakłady na technologię (38%) i prace budowlane (33%). Projekt będzie realizowany ze środków własnych PGE, po zatwierdzeniu przez radę nadzorczą i walne zgromadzenie akcjonariuszy Portu Gdańsk oraz zabezpieczeniu finansowania na poziomie co najmniej 200 mln zł. 
 
Opracowanie: tekst autorski pisany przez człowieka, nie przez AI, na bazie informacji spółek Doraco oraz Port Gdańsk
 
Te zdjęcia są ciekawe:
Te zdjęcia są ciekawe:

Bądź na bieżąco z naszymi najciekawszymi artykułami!
Kliknij Obserwuj w Google News!

Obserwuj nas w Google News
Autor
Redakcja
InwestycjewKurortach.pl
Copyright

Stawiamy na jakościowe, autorskie i rzetelne treści. Nie kopiujemy tekstów od innych, nie kredniemy treści z zagranicznych portali. Uszanuj naszą pracę autorską i czas poświęcony na przygotowanie materiałów. Jeśli zależy ci na zacytowaniu fragmentu lub podaniu przytoczonych przez nas danych - prosimy podaj źródło: portal InwestycjewKurortach.pl