Gdańsk: otwarto nowy etap Baltic Hub. Kosztował ok. 2 mld zł i umacnia Polskę w logistyce morskiej

Największy terminal kontenerowy głębokowodny na całym Bałtyku powiększył się o dodatkowe 36 ha powierzchni. Nowa część to nie koniec rozbudowy Baltic Hub. W realizacji jest kolejny etap, związany z branżą energetyki off shore. Obok kompleks apartamentów przy plaży planuje Cordia.
Uroczystość otwarcia terminala T3 w Gdańsku odbyła się 6 czerwca 2025 r., ale testowe przeładunki odbywają się już od dłuższego czasu. fot. Baltic Hub, więcej zdjęć nowej części w galerii pod artykułem
To nowa część Baltic Hub działającego już od lat na gdańskich Stogach. Powstała obok terminali T1 (działa od 2007 roku) i T2 (działa od 2016 roku). Terminal T3 budowany od października 2022 r. to de facto nowa część lądu Polski -  betonowe pirsy i plac zbudowane zostały na wodach Bałtyku. Oficjalne otwarcie odbyło się 6 czerwca 2025 r. Powstałe nabrzeże głębokowodne ma długość 717 m, głębokość 18 m, a sam plac powierzchnię 36 ha. Koszt inwestycji to 450 mln euro (ok. 2 mld zł).
 
Port przeładunkowy jest strategiczny w kontekście nie tylko Polski, ale i regionu. Jest największym polskim terminalem kontenerowym (124 ha) i jedynym terminalem głębokowodnym na całym Bałtyku, który przyjmuje największe statki kontenerowe świata (ULCV) o pojemności sięgającej nawet ponad 24 tys. TEU. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Przypływają tu kontenerowce i statki wyruszające z Dalekiego Wschodu.  Port w Gdańsku stał się bramą transportową nie tylko dla Polski, ale także dla krajów pozbawionych dostępu do morza, takich jak Czechy, Słowacja czy Węgry.
 
Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1300 metrów, 14 suwnicami typu STS, co pozwala na roczną przepustowość rzędu 2,7 mln TEU. Obecna infrastruktura firmy umożliwia obsługę czterech statków jednocześnie, a blisko 700 rocznie. 
 
Spółka częściowo należy do skarbu państwa. Polska poprzez państwowy podmiot Polski Fundusz Rozwoju (PFR) ma w firmie 30% udziałów, pozostałe 30% należy do funduszu infrastrukturalnego IFM Global Infrastructure Fund, a 40% do grupy portowej działającej w 45 krajach - firmy PSA International.
 
- Rok temu, gdy kładliśmy kamień węgielny, mówiłem, że to okno na światowy transport morski. Dziś mamy na to dowody. Baltic Hub staje się coraz silniejszym ogniwem integrującym Polskę ze światowym handlem - powiedział w czasie uroczystości otwarcia wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
 
Prezes Baltic Hub Jan Van Mossevelde przypominał z kolei, że realizacja jest jedną z największych inwestycji portowych w całym regionie Morza Bałtyckiego.
 
Wiceminister Marchewka dodał, że w 2024 r. przez polskie porty przeładowano rekordowe 3,3 mln TEU, istotna część przypada na Baltic Hub. - Najnowsze dane pokazują, że w 2024 r. naliczono tutaj blisko 56 miliardów złotych z CEU, akcyzy i VAT, czyli o blisko miliard więcej niż w 2023 r. - podkreślił. - Chcemy, by nasze porty rosły w siłę. Potrzebne są ambitne inwestycje i odważne decyzje – dodał.
 
 
Terminal T3 wybudowało konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV. Inwestycja została zaprojektowana z szeregiem rozwiązań proekologicznych: od niskoemisyjnych materiałów budowlanych, przez ochronę siedlisk morskich, po zastosowanie zielonych technologii.
 
Jak zauważa PFR Baltic Hub może również w przyszłości odegrać ważną rolę także w obsłudze Ukrainy, zapewniając jej bezpośredni kanał wymiany handlowej ze światem.
 
Już dziś cały Gdańsk jako Port Gdańsk w ramach obsługi przedładunków konterowych jest nr 1 w skali całego Bałtyku (największym portem pod względem wszystkch, nie tylko kontererowych przeładunków był rosyjski port Ust-Ługa). W 2024 r. Baltic Hub obsłużył przeładunki kontenerowe z 642 statków, w tym 147 statków oceanicznych. grafika: PFR

Nowa część dla energetyki off shore na Bałtyku już w realizacji

 
Obok T3 planowany jest także terminal T5. Jego budowa trwa od listopada 2024 r. Będzie działał w ramach obsługi morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Koszt inwestycji wyceniony jest na 500 mln zł, a całość ma być finansowana przez PFR. - Nowoczesny port kontenerowy wzmacnia odporność łańcuchów dostaw i otwiera Polsce oraz całemu regionowi Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnych rynków na niespotykaną dotąd skalę. Ale Baltic Hub jest nie tylko bramą handlu. Wkrótce będzie także elementem infrastruktury energetycznej, a więc ważnym elementem bezpieczeństwa gospodarczego naszego kraju” – mówił w czasie uroczystości otwarcia T3 prezes PFR, Piotr Matczuk.
 
Już dziś Baltic Hub zatrudnia 1,4 tys. pracowników, według danych PFR odprowadził w minionym roku 58 mln zł na fundusz ubezpieczenia społecznego oraz 100 mln zł podatku dochodowego do budżetu państwa. 
 
T5 to kolejna faza rozbudowy Baltic Hub, już w realizacji, wizualizacja: PFR

Tuż obok Baltic Hub przy plaży w dzielnicy Stogi planowana jest też ogromna inwestycja apartamentowo-turystyczna. Projekt Port Island Resort na blisko 400 lokali niebawem rozpocznie tu budować spółka Cordia.
 
Opracowanie: tekst autorski pisany przez człowieka, nie AI, fot. Baltic Hub, PFR
 
Te zdjęcia są ciekawe:
Te zdjęcia są ciekawe:
Autor
Redakcja
InwestycjewKurortach.pl
Copyright

Stawiamy na jakościowe, autorskie i rzetelne treści. Nie kopiujemy tekstów od innych, nie kredniemy treści z zagranicznych portali. Uszanuj naszą pracę autorską i czas poświęcony na przygotowanie materiałów. Jeśli zależy ci na zacytowaniu fragmentu lub podaniu przytoczonych przez nas danych - prosimy podaj źródło: portal InwestycjewKurortach.pl