Kryzys w budowlance? W kurortach go nie widać
Choć wokół głośno o spowolnieniu w nieruchomościach, a deweloperzy narzekają na sprzedaż, nie można powiedzieć, że wszędzie koniunktura jest zła. Rynek apartamentów wakacyjnych ma się dobrze, a deweloperzy zapowiadają na ten rok rozpoczęcie lub kontynuację wielu nowych projektów.
Podsumowanie wyników sprzedaży oraz ambitne plany na ten rok pokazują, że segment nieruchomości w kurortach rządzi się innymi prawami niż mieszkaniówka. Lokale nad morzem, czy w górach kupowane są zazwyczaj przez klientów dość zamożnych, i jak każde dobra luksusowe, także second home w okresie spowolnienia koniunktury gospodarczej ma się całkiem nieźle. – Większość deweloperów miniony rok zalicza do udanych. Apartamenty wprawdzie nie znajdują nabywców tak szybko jak w czasie boomu kilka lat temu, ale poziom sprzedaży deweloperzy określają jako dobry. A są projekty, gdzie apartamenty sprzedały się w znacznej liczbie już na etapie budowy – zauważa Grzegorz Kosiura, dyrektor zarządzający portalu InwestycjewKurortach.pl. Choć jak dodaje zmienił się profil klienta. - Mniej osób kupuje apartament wakacyjny, by samemu wypoczywać, coraz więcej osób chce zarabiać na jego najmie – mówi Kosiura.
Popularne wszystkie regiony Polski
Patrząc na wyniki jakimi mogą pochwalić się najwięksi gracze rynku nieruchomości w kurortach nie ma jednego, najpopularniejszego kierunku, który wybierają klienci. Apartamenty równie dobrze sprzedają się nad morzem, jak i w górach. - 2012 rok zaliczamy do bardzo udanych – przyznaje Jan Wróblewski, członek zarządu spółki Zdrojowa Invest. Deweloper, jeden z najaktywniejszych inwestorów na rynku apartamentów wakacyjnych, zamknął miniony rok zaledwie kilkoma niesprzedanymi jeszcze lokalami w trzech funkcjonujących condo hotelach w Kołobrzegu. Z początkiem roku firma rozpoczęła budowę kolejnego projektu Boulevard Ustronie Morskie. Tu właścicieli znalazła już niemal połowa z 48 apartamentów. Jeszcze lepiej wyglądają wyniki Zdrojowej, gdy spojrzymy na pierwszą jej inwestycję w górach. W apart hotelu Cristal Resort Szklarska Poręba, który został otwarty w grudniu 2012 r., zostało sprzedanych ponad 80 proc. z 61 apartamentów.
Równie dobrymi wynikami może pochwalić się inny deweloper, który z końcem roku oddał do użytku apartamentowiec także w Szklarskiej Porębie. Inwestycja, współrealizowana przez spółkę Sun & Snow, budowana jest etapami. Pierwszy budynek jeszcze przed zakończeniem został praktycznie w całości sprzedany. - Zainteresowanie nabywców apartamentami przekroczyło nasze oczekiwania. Sprzedaż rozpoczęliśmy w czerwcu ubiegłego roku, a na koniec listopada mieliśmy klientów na prawie wszystkie z 45 apartamentów – informuje Marcin Dumania, prezes zarządu Sun & Snow.
W minionym roku sprzedaż jednej z inwestycji zakończyła również firma Condohotels Group. W czterogwiazdkowym obiekcie Platinum Aqua Fun&Events w Ostródzie deweloper sprzedał w sumie 50 pokoi i 6 apartamentów. Obecnie firma rozpoczęła już sprzedaż w kolejnym luksusowym hotelu Plaza w Ostródzie. W obiekcie znajduje się 165 pokoi i apartamentów, z których większość posiada tarasy lub balkony z widokiem na jezioro i panoramę miasta.
Z liczby sprzedanych apartamentów zadowolona jest też spółka Kristensen Group. – Nabywców znalazło 31 apartamentów. Utrzymaliśmy więc sprzedaż na tym samym poziomie co w 2011 roku – podsumowuje Jacek Twardowski, dyrektor zarządzający Kristensen Group. Deweloper sprzedawał głównie apartamenty w Karpaczu.
Ambitne plany na 2013
Wszyscy duzi, ale także mniejsi deweloperzy rynku apartamentów wakacyjnych zapowiadają intensywne plany na ten rok. – Budować się będzie i w topowych kurortach, i w mniej popularnych miejscowościach – zauważa Grzegorz Kosiura z portalu InwestycjewKurortach.pl.
Ruszy m.in. budowa kolejnych 24 lokali realizowanych przez Kristensen Group na osiedlu Apartamenty pod Śnieżką w Karpaczu. Deweloper chce także w tym roku wznowić swoją aktywność nad morzem. Jak poinformowali przedstawiciele spółki, firma chce przejąć od banku prawie gotowy budynek, którego nie zdołał dokończyć pierwszy inwestor.
Na kierunku nadbałtyckim silnie skupi się w tym roku także Zdrojowa Invest, firma będzie kontynuować budowę kompleksu 9 budynków Boulevard Ustronie Morskie. Inwestycja powstaje na klifie o długości ok. 300 metrów. Z okien 100 proc. apartamentów i lokali rozpościerał się będzie widok na Bałtyk. W sprzedaży jest jeszcze 27 mieszkań, z 48 które zaplanowano w całym kompleksie. W najbliższych miesiącach deweloper kontynuował będzie także prace nad rozpoczęciem największej inwestycji planowanej nad Bałtykiem – ogromnego projektu Baltic Park Molo w Świnoujściu. W ramach tego przedsięwzięcia na przestrzeni najbliższych sześciu lat ma powstać za 200-250 mln zł kompleks hotelowo-rozrywkowo-handlowy. W 2013 rozpocząć się ma komercjalizacja i budowa I etapu, czyli ponad 400 apartamentów hotelowych i wakacyjnych, lokale usługowe oraz promenada. - Zainteresowanie projektem jest bardzo duże i już mamy długą listę oczekujących. Poza tym, pomimo że komercjalizacja się jeszcze oficjalnie nie rozpoczęła praktycznie wszystkie lokale usługowe przy nowej promenadzie w jednym z budynków zostały już zarezerwowane, i to przy cenach od 11 tys. zł netto za m kw. – ujawnia Jan Wróblewski, członek zarządu Zdrojowa Invest. Deweloper zamierza kontynuować prace nad dwoma kolejnymi inwestycjami w górach, choć nie zdradza ich dokładnych lokalizacji. Być może będzie to Kudowa, gdzie deweloper posiada grunty.
Latem ma zakończyć się budowa Baltic Cliff w Niechorzu. W apartamentowcach, które realizuje spółka ST Investments powstanie 90 apartamentów o powierzchni od 24 do 54 m kw. oraz centrum Spa & Wellness. Do sprzedaży pozostało 27 lokali. Budynek położony jest zaledwie 80 metrów od morza, w bezpośrednim sąsiedztwie latarni morskiej.
Sukces sprzedażowy zachęcił także spółkę Sun & Snow do przyspieszania kolejnych etapów budowy kompleksu w Szklarskiej Porębie. Drugi budynek, którego budowa już ruszyła, zaoferuje 45 apartamentów, i ma być gotowy na koniec 2013 roku. Deweloper na wiosnę planuję ruszyć również z budową trzeciego obiektu powstającego w ramach Sun & Snow Resort Szklarska Poręba, czyli condo hotelu.
Czy na apartamenty wypoczynkowe będą klienci?
Aktualne wyniki sprzedaży oraz prognozy dotyczące tego rynku pokazują stale rosnące zainteresowanie apartamentami w kurortach. Szczególnie, że obecnie stają się one popularną formą inwestowania nadwyżek finansowych. - Duża część naszej sprzedaży to powracający klienci oraz osoby, które zakupiły więcej niż jeden pokój – informuje Kamila Górecka-Kirwiel, PR Manager Condohotels Group. - Od końca 2012 roku, ze względu na spadające oprocentowanie lokat bankowych, i wciąż niepewną sytuację na giełdzie, odnotowujemy wzmożone zainteresowanie i rozważanie przez klientów wycofywania środków z różnych instrumentów finansowych na rzecz dochodowych i bezpiecznych apartamentów wakacyjnych – wtóruje jej Jan Wróblewski.
Zdrojowa Invest prognozy na najbliższy rok określa jako „umiarkowanie optymistyczne”. - Nie przewidujemy większych zmian cen. Klientami będą w dalszym ciągu osoby zamożne i podmioty gospodarcze. Nadal stabilnie będą się też sprzedawały apartamenty wakacyjne premium, w tym w condo hotelach, zwłaszcza najlepiej zlokalizowane oraz w pobliżu infrastruktury rekreacyjnej – ocenia członek zarządu spółki. Jego zdaniem gorzej będą się sprzedawały apartamenty wakacyjne w segmencie popularnym, w mniej prestiżowych lokalizacjach. W szczególności bez systemów zarządzania najmem i sprawdzonych operatorów. Nieco inaczej ocenia rynek Grzegorz Kosiura, z portalu InwestycjewKurortach.pl. – Z analiz naszego portalu wynika, iż nabywców znajdą apartamenty zlokalizowane nie tylko w dużych i topowych kurortach, ale także w projektach budowanych w mniej znanych miejscowościach turystycznych. Wysokim poziomem sprzedaży już na etapie budowy mogą się pochwalić firmy budujące np. w Niechorzu i Czarnej Górze – mówi.
Najbliższe miesiące na pewno charakteryzować się będą rozszerzaniem przez deweloperów oferty apartamentów w systemie: „wypoczywaj i zarabiaj”. Wszyscy eksperci zgodnie wskazują też, że będzie to okres porządkowania rynku i profesjonalizacji pod względem gwarancji zysków, jakie deweloperzy dają klientom.
Fot. Zdrojowa Invest, Boulevard Ustronie Morskie