Organizacja hotelarzy - obłożenie spada, święta i sylwester bez szału

W październiku hotele odwiedziło mniej gości niż we wrześniu, szczególnie odczuły to hotele wypoczynkowe – informuje Izba Gospodarcza Hotelarstwa. Badanie pokazało też, że goście chętniej dokonują rezerwacji na czas Sylwestra niż Świąt Bożego Narodzenia.

fot. Knauf Ceiling Solutions

Październik 2022 r. to kolejny po wrześniu miesiąc, w którym nastąpił spadek obłożenia w stosunku do poprzedniego miesiąca - podaje Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP). Wskaźniki frekwencji w ponad połowie hoteli utrzymały się nadal na satysfakcjonujących poziomach – powyżej 50 proc. Ale wyraźnie zmniejszyła się grupa hoteli z obłożeniem powyżej 70 proc. i jednocześnie wzrosła liczba obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. (w obu grupach zmiany o 10 pp. w stosunku do września 2022 r.). Negatywne zmiany widać szczególnie w obiektach wypoczynkowych i tych zlokalizowanych poza miastami.

W hotelach miejskich 78 proc. uzyskało frekwencję powyżej 50 proc., w kurortach było to jedynie 38 proc. Miejsca noclegowe, które nie przekroczyły obłożenia 30 proc. w miastach było 8 proc., i dużo więcej (14 proc.) w kurortach.

Frekwencja spada, ale ceny i koszty rosną. Dane dotyczące średniej ceny za nocleg rosną niezmiennie od wielu miesięcy. W stosunku do roku 2019 podwyżkę wykazało 83 proc. obiektów oraz 85 proc. w relacji do października 2021 r. IGHP wskazuje, iż konieczność podnoszenia cen wynika z wciąż dynamicznie rosnących kosztów towarów i usług, żywności, wynagrodzeń oraz wysokich cen gazu i energii elektrycznej.

Słabe prognozy na nadchodzące tygodnie
Analizując dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejne trzy miesiące, powtarza się niestety pogorszenie prognoz w stosunku do danych z ankiety w września 2022 r.

W listopadzie blisko połowa (48 proc.) hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. (miesiąc temu dla października było to 35 proc.). Obłożenie powyżej 50 proc. posiada w sumie jedynie 18 proc. hoteli. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 48 proc. hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. i 13 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc.

Jakie będzie obłożenie w grudniu 2022 r.? IGHP wskazuje obecnie na lekką poprawę w stosunku do tego co wynikało z ankiety przeprowadzonej miesiąc wcześniej - 76 proc. hoteli teraz ma zarezerwowaną na grudzień zajętość poniżej 30 proc., a obłożenie powyżej 50 proc. wskazało jedynie 7 proc. obiektów. Styczeń 2023 r. wygląda jeszcze gorzej niż tegoroczny grudzień - 91 proc. hoteli z obłożeniem poniżej 30 proc. Pamiętać należy, że Polacy coraz później rezerwują dziś noclegi, czasem dosłownie kilka dni przed wyjazdem, ale dane te we wcześniejszych latach wyglądały lepiej.

Więcej rezerwacji na Sylwestra niż na święta 
Organizacja zapytała też hotele o święta i Sylwester. Widać wyraźnie większe zainteresowanie wyjazdami na noworoczną zabawę, niż na okres świąt. Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie, 36 proc. posiada aktualnie obłożenie w okresie świątecznym poniżej 30 proc. Do tego należy dodać sporą grupę – ponad jedna trzecia - obiektów, które w ogóle nie sprzedają oferty specjalnej w tych dniach, to głównie oczywiście hotele nastwione na gości z podróży służbowych.

W okresie noworocznym, dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie, 37 proc. posiadana dziś obłożenie poniżej 30 proc., a 23 proc. obiektów nie sprzedaje oferty w ogóle. Hoteli wypełnionych więcej niż 70 proc. obłożeniem jest 16 proc. Podobnie jak w okresie świątecznym, hotele biznesowe wypadają gorzej niż wypoczynkowe.

Ankietę IGHP przeprowadziła wśród swoich członków w dniach 3-8 listopada 2022 r. Wzięło w niej udział 181 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Praktycznie wszystkie stanowią niewielkie firmy - mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (93 proc.). 65 proc. z nich to obiekty w miastach, 29 proc. stanowią hotele sieciowe. Większość ankietowanych (81 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 64 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 93 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 34 proc., 26 proc. specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym 40 proc. 

opracowanie: redakcja portalu na podstawie materiałów IGHP

 

Bądź na bieżąco z naszymi najciekawszymi artykułami!
Kliknij Obserwuj w Google News!

Obserwuj nas w Google News
Autor
Redakcja
InwestycjewKurortach.pl
Copyright

Stawiamy na jakościowe, autorskie i rzetelne treści. Nie kopiujemy tekstów od innych, nie kredniemy treści z zagranicznych portali. Uszanuj naszą pracę autorską i czas poświęcony na przygotowanie materiałów. Jeśli zależy ci na zacytowaniu fragmentu lub podaniu przytoczonych przez nas danych - prosimy podaj źródło: portal InwestycjewKurortach.pl