Dlaczego ceny condohoteli podawane są netto?
Większość osób kupując nieruchomość przyzwyczajona jest, iż podawana cena nieruchomości jest ceną ostateczną, czyli brutto. Tymczasem praktycznie wszystkie firmy z rynku condo i apartamentów wakacyjnych podają ceny nieruchomości w wartościach netto. Dlaczego? I czy dla kupującego cena netto ma znaczenie?
Tak. I to z kilku powodów. Po pierwsze jest to głównie podyktowane faktem, iż osoba lub firma kupująca nieruchomość, którą następnie będzie wynajmować może odliczyć podatek VAT (wliczany w cenę brutto). Musi wcześniej zarejestrować się w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik VAT. Dla hoteli apart lub condo, VAT przy zakupie to 23 proc. – gdyż są to budynki o statusie nieruchomości użytkowej. Dla mieszkań, apartamentów – 8 proc. gdyż są to lokale o przeznaczeniu mieszkalnym.
Przykładowo więc jeśli chcemy przeznaczyć na zakup nieruchomości ok. 400 tys. zł, to osobie która zamierza zarabiać na najmie i zarejestruje się w urzędzie skarbowym bardziej opłaca się kupić lokal z 23 proc. VAT, gdyż poziom odliczenia będzie wówczas dużo wyższy – będzie to kwota 92 tys. zł, podczas gdy przy 8 proc. VAT będzie to jedynie 32 tys. zł.
Ale sprawa nie jest tak jednoznaczna. Lokal z 23 proc. VAT jest usługowy, więc nie można się w nim zameldować na stałe – czyli np. zamieszkać na emeryturze, co część klientów ma na względzie kupując tzw. drugi dom. Poza tym podatek od nieruchomości w przypadku powierzchni użytkowej jest wyższy, niż od lokali mieszkalnych.
Przy zakupie do cen netto pokoju czy apartamentu doliczyć trzeba nie tylko VAT, ale też wartość garażu. A na rynku nieruchomości wakacyjnych różnice bywają spore – od 15 do nawet 50 tys. zł za miejsce postojowe. Kwota ta jest istotna przy całościowej analizie bieżących zysków i wieloletniej rentowności nieruchomości condo, którą każdy inwestor powinien wykonać we własnym zakresie. Bo takich kosztów deweloperzy z rynku condo zazwyczaj nie uwzględniają w pokazywanych klientom symulacjach zysków.