Rynek wtórny lokali w condohotelach. Dlaczego właściciele sprzedają?

Czy powszechnie panująca opinia nt. rynku wtórnego lokali w systemie condo, że sprzedawane są ponieważ nie przynoszą obiecanych zysków jest prawdziwa?

Rynek condohodoteli ma już w naszym kraju ponad 15-letnią historię. Zaczynają się na nim pojawiać więc pokoje i apartamenty z rynku wtórnego. Z jakich powodów właściciele sprzedają lokale w działających już hotelach condo? Powszechnie wiele osób uważa, że to wynik tego, iż obiekty nie płacą obiecanych zysków. Tymczasem to nie do końca prawdziwa diagnoza. O przybliżenie temu zapytaliśmy więc jednego z najlepszych ekspertów tego segmentu.


Anna Korzeniowska-Cegiełka, jedna z pierwszych osób specjalizujących się w sprzedaży apartamentów hotelowych w systemie condo w Polsce:

Pierwsze obiekty condo, w Polsce, funkcjonują już od około dwudziestu lat. Powstał już zatem rynek wtórny condohoteli. Powody sprzedaży są różne.

W dobrych, rentownych obiektach, które funkcjonują już od lat, bywają dostępne do zakupu na rynku wtórnym tylko pojedyncze lokale. Właściciele decydują się na sprzedaż zazwyczaj z przyczyn życiowych dla których niezbędne jest spieniężenie nieruchomości. W ostatnich dwóch latach często powodem decyzji o sprzedaży lokali były problemy (spowodowane były przez pandemię covid) z finansowaniem innych biznesów, prowadzonych przez właścicieli lokali condo. Czasem zdarzają się niestety też życiowe komplikacje, choroby i konieczność uporządkowania spraw majątkowych.

Niektórzy właściciele nieruchomości komercyjnych z zasady wychodzą z inwestycji w określonym przez siebie czasie, kierując się własnymi doświadczeniami biznesowymi i przeznaczają środki na nowe cele inwestycyjne.

Zdarza się też, że profity uzyskane z kilkuletniego posiadania i późniejszej sprzedaży lokalu przeznaczane są na kolejny etap inwestowania w nieruchomości – tym razem w apartamenty typu „second home” – to również konsekwencja zmian stylu życia i pracy związana z epidemią covid. Co ważne, znaczna część lokali, które były przeznaczone do zbycia, w okresie oczywistego spadku zysków w pandemii, została wycofana ze sprzedaży kiedy tylko wyniki finansowe hoteli zaczęły się poprawiać. Właściciele tłumaczą ten ruch również wysoką inflacją i nie chcą pozbywać się dobrze działających obiektów, które długookresowo mają szansę przechować wartość zainwestowanych pieniędzy.

Oczywiście jeśli obiekt nie płaci obiecanych zysków, naturalna jest chęć pozbycia się inwestycji, którą właściciele są rozczarowani. Niestety taka nieruchomość jest bardzo mało płynna – trudno znaleźć zainteresowanych nabywców i uzyskać satysfakcjonującą cenę. Lokal w condohotelu to nie jest zwykłe mieszkanie, które możemy swobodnie wykorzystywać na własne potrzeby. Nowego nabywcę też obowiązywać będzie konieczność kontynuacji umowy z operatorem obiektu, która określa zasady funkcjonowania lokalu w ramach „systemu hotelowego”. Między innymi z tego właśnie powodu tak ważne są zapisy umów najmu/dzierżawy (konieczność ich podpisania wymagana jest wraz z zawarciem umowy zakupu lokalu – przyp. red.), które w przyszłości również będą miały wpływ na możliwość „wyjścia” z inwestycji.

 

Bądź na bieżąco z naszymi najciekawszymi artykułami!
Kliknij Obserwuj w Google News!

Obserwuj nas w Google News
Autor
Anna Korzeniowska-Cegiełka
Posito
Copyright

Stawiamy na jakościowe, autorskie i rzetelne treści. Nie kopiujemy tekstów od innych, nie kredniemy treści z zagranicznych portali. Uszanuj naszą pracę autorską i czas poświęcony na przygotowanie materiałów. Jeśli zależy ci na zacytowaniu fragmentu lub podaniu przytoczonych przez nas danych - prosimy podaj źródło: portal InwestycjewKurortach.pl