Molo do rozładunku gigantycznych fragmentów elektrowni jądrowej o krok bliżej

Urząd Morski otworzył już oferty w dwóch przetargach na wykonanie dokumentacji budowy pomostu rozładunkowego dla elektrowni jądrowej nad Bałtykiem. Konstrukcja ma stanąć do 2028 r.
Elektrownia atomowa powstać ma niedaleko Łeby, wizualizacja: Polskie Elektrownie Jądrowe

Specjalny pirs MOLF (Marine Off-Loading Facility) ma być konstrukcją która pozwoli na przywożenie drogą morską największych elementów do budowy elektrowni jądrowej w gminie Choczewo, koło Łeby. To właśnie Bałtykiem przypłynąć ma m.in. 300-tonowy zbiornik reaktora czy 700-tonowa wytwornica pary.

Długość tego technicznego „molo” ma wynieść 1.000 metrów. Urząd Morski w Gdyni wyłonić ma wykonawcę dokumentacji tej infrastruktury. Trwają dwa postępowania przetargowe. W obu otwarto już koperty w ofertami, trwa analiza i wyłonienie firmy, która otrzyma zlecenie. Jedno z postępowań dotyczy opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko pomostu. - Urząd dysponuje już częściowymi danymi, niezbędnymi do uzyskania decyzji środowiskowej. Do wykonania pozostają jednak m.in. inwentaryzacje siedlisk i gatunków chronionych. Konieczne jest także przeprowadzenie badań ptaków lądowych. Czas realizacji całego zamówienia to 6 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą – informuje Barbara Olczyk, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. inwestycyjnych.

Drugi przetarg dotyczy opracowania dokumentacji projektowej ażurowego pomostu oraz fragmentu drogi technicznej. Poza stroną techniczną częścią opracowania ma być także ocena wpływu zmian klimatu na budowę oraz propozycje programu monitorowania zmian brzegowych po wybudowaniu MOLF i ewentualnych środków łagodzących występowanie potencjalnych negatywnych zmian w linii brzegowej.

- Ze wstępnych analiz wynika, że przy zastosowaniu odpowiedniej konstrukcji ażurowej, planowany MOLF w dłuższym okresie nie spowoduje w swoim sąsiedztwie znaczących zmian natężenia ruchu rumowiska (osadów dennych) i tym samym nie wywoła znaczących zmian położenia linii brzegowej – zaznacza Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor gdyńskiego Urzędu Morskiego.

Pierwsza elektrownia atomowa realizowana przez spółkę państwową Polskie Elektrownie Jądrowe, która powstaje niedaleko Łeby, dokładnie na terenie miedzy nadmorskimi miejscowościami Lubiatowo i Kopalino, przyniesie także rozbudowę linii kolejowych w rejonie Lęborka, Łeby i Wejherowa za ponad 2,8 mld zł oraz budowę nowej drogi krajowej, łączącej elektrownię jądrową z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6, za ok. 1 mld zł. 

Opracowanie: tekst autorski redakcji na bazie materiałów Urzędu Morskiego w Gdyni oraz spółki Polskie Elektrownie Jądrowe

 
Te zdjęcia są ciekawe:
Te zdjęcia są ciekawe:

Bądź na bieżąco z naszymi najciekawszymi artykułami!
Kliknij Obserwuj w Google News!

Obserwuj nas w Google News
Autor
Redakcja
InwestycjewKurortach.pl
Copyright

Stawiamy na jakościowe, autorskie i rzetelne treści. Nie kopiujemy tekstów od innych, nie kredniemy treści z zagranicznych portali. Uszanuj naszą pracę autorską i czas poświęcony na przygotowanie materiałów. Jeśli zależy ci na zacytowaniu fragmentu lub podaniu przytoczonych przez nas danych - prosimy podaj źródło: portal InwestycjewKurortach.pl