Raport Profitroom: wakacje 2025 udane, Podlasie największym wygranym sezonu

Liczba sprzedanych noclegów większa o 7,4% niż w wakacje rok wcześniej. Średnia cena 820 zł za noc. Zaskakujący wzrost wypoczynku na Podlasiu.
Podlaskie liderem nie tylko w wakacje 2025. Od kilku lat region jest liderem fajnych, kreatywnych reklam, wyróżniając się na tle innych miejscowości czy marketingu hoteli. Hasła kampanii z czerwca 2025 są genialne: Dzikie tłumy? Tylko dzika natura / Szczęki? Najwyżej szczupaka / „My friend?” – Nie usłyszysz. Poczujesz. Odpowiada za nie agencja White Bits.
Choć tegoroczne lato nie rozpieszczało pogodą, według danych firmy Profitroom polska branża hotelarska może mówić o udanym sezonie letnim 2025. Jak zawsze podkreślimy, że dane z Profitroom są wiarygodne, ponieważ firma świadczy usługi technologiczne – udostępnia systemy rezerwacyjne dla hoteli, ma więc dostęp do realnych danych sprzedaży noclegów i pakietów pobytowych z dodatkowymi usługami. 
 
Jak wynika z danych liczba noclegów (pokojonocy) zwiększyła się o 7,4%. Średnia cena rezerwacji wyniosła 820 zł za noc i była o 2,3% wyższa niż rok wcześniej, a długość pobytu wzrosła do 3,1 dnia.
 

Podlasie królem wakacji 2025, spadki Małopolska, Pomorze Środkowe i Trójmiasto

"Jak skoczyć to na Żubra" - to hasło reklamowe równie kultowe jak te z reklam turystycznych, i choć promowane jest przez jedną z firm piwowarskich, można by nim podsumować wakacje 2025 r. Turyści o tłumnie ruszyli na Podlasie.
 
Największym zwycięzcą według danych Profitrroom okazało się właśnie Podlasie, które zanotowało imponujący wzrost rezerwacji o 39,3% r/r. Tak dynamiczny wynik można wiązać z rosnącą atrakcyjnością regionu, ale też ze wsparciem w postaci Podlaskiego Bonu Turystycznego, który od czerwca 2025 r. oferował dofinansowanie pobytów w lokalnych hotelach. Program, w ramach którego można było otrzymać dopłatę od 200 do 400 zł za minimum dwie doby w obiekcie w regionie, cieszył się ogromnym zainteresowaniem i mógł stanowić silny impuls do wyboru właśnie tej części Polski jako celu wakacyjnego wyjazdu. Połączenie promocji regionalnej i finansowego wsparcia przełożyło się na widoczny skok popularności.
 
Wśród dużych regionów na plusie utrzymało się Pomorze Zachodnie (+8,3%) i Sudety (+1,5%).
 
Spadki zanotowały Małopolska (liczba rezerwacji spadła o 12,6%) oraz Pomorze Środkowe (-6,3%) i Trójmiasto (-5,2%). 
 
Najwyższe średnie ceny noclegu odnotowano w Bieszczadach (1 194 zł) i na Pomorzu Środkowym (1 091 zł). Z kolei Warmia (+8,6%) i Podhale (+6,2%) były regionami, które zanotowały największy wzrost średniej ceny wśród popularnych kierunków.

Analizując poszczególne segmenty hoteli:

  • najlepsze wyniki odnotowały obiekty 3-gwiazdkowe, które zwiększyły liczbę rezerwacji o 17,2%
  • hotele 4-gwiazdkowe zanotowały wzrost o 7,6%
  • aparthotele o 1,3%
  • w obiektach 5-gwiazdkowych sprzedaż pozostała na podobnym poziomie jak rok wcześniej. 
W każdym segmencie rosły średnie ceny, a w hotelach luksusowych przekroczyły 1 090 zł za dobę.
 
Wakacje 2025 przyniosły też wzrost liczby rezerwacji bezpośrednich online o 6,5% rok do roku, co oznacza że goście coraz świadomiej wybierają kontakt bezpośrednio z obiektem noclegowym, mniej chętnie korzystając z platform OTA (Online Travel Agency) typu Booking, Airbnb czy inne mniejsze platformy.  
- Zmienna pogoda nie ostudziła entuzjazmu Polaków do wakacji w kraju, co pokazuje siłę trendu direct booking. Szczególnie cieszy wynik Podlasia – być może bon turystyczny okazał się impulsem, którego brakowało, by turyści postawili właśnie tam na wypoczynek. To dowód, że proste mechanizmy wsparcia mogą realnie napędzać lokalną turystykę, a rezerwacje bezpośrednie pozostają najlepszym sposobem na korzystne wakacje – mówi Arkadiusz Czerwiński, rzecznik prasowy Profitroom.
 
Goście rezerwowali wyjazdy średnio z 32-dniowym wyprzedzeniem. To sporo, dane tej firmy mogą się jednak nieco różnić od danych np. apartamentów bez usług. Profitroom ma systemy rezerwacyjne głównie w zaawansowanych hotelarsko obiektach, gdzie goście mają do wyboru nie tylko nocleg, ale też całą gamę usług dodatkowych od gastronomii po rozrywkę i zabiegi SPA. W branży STA (short term rental) wynajmującej głównie apartamenty typu mieszkania, operatorzy od dawna wskazują na coraz krótszy czas w którym turyści rezerwują noclegi, czasem jest to wręcz 1-2 doby, silnie uzależnione od ładnej pogody.
 
Kampania realizowana przez Podlaską Regionalną Organizację Turystyczną zwraca uwagę, ale gości przyciaga nie tylko marketing. Jak wskazuje Profitroom przyczyną zaskakująco dobrych wyników regionu jest Podlaski Bon Turysrczny, a 1 września 2025 r. właśnie ruszyła nowa jego odsłona
Pod względem konfiguracji pobytów najczęściej wybierano rezerwacje dla par, jednak wyraźnie wzrosła liczba pobytów rodzinnych, w tym dla układów 2+3 czy 3+2. Warto zwrócić uwagę na 15% wzrost rezerwacji jednoosobowych, co wskazuje na rosnącą popularność indywidualnych podróży. 
 
W przypadku turystów zagranicznych wciąż dominują goście z Niemiec (+6,9% rok do roku), przy czym znacząco wzrosła liczba rezerwacji ze Słowacji, USA i Ukrainy.
 
Profitroom – lider technologii rezerwacji hotelowych w Polsce i na świecie. Systemy firmy wykorzystywane są przez ponad 3 500 hoteli w 55 krajach na 5 kontynentach.
 
Opracowanie: tekst redakcji przygotowany na podstawie informacji z Profitroom, fot. Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna, hotel Seaside Kołobrzeg
 
Autor
Redakcja
InwestycjewKurortach.pl
Copyright

Stawiamy na jakościowe, autorskie i rzetelne treści. Nie kopiujemy tekstów od innych, nie kredniemy treści z zagranicznych portali. Uszanuj naszą pracę autorską i czas poświęcony na przygotowanie materiałów. Jeśli zależy ci na zacytowaniu fragmentu lub podaniu przytoczonych przez nas danych - prosimy podaj źródło: portal InwestycjewKurortach.pl