Prawie 80% podróżujących po kraju wyjeżdża na city break kilka razy w roku – podaje pracownia ARC Rynek i Opinia. Królują duże miasta jak Gdańsk i Kraków, ale w kategorii 10 mniejszych, aż 5 to kurorty.
Polacy polubili weekendową turystykę. 63% Polaków w wieku 18-65 lat odbyło w 2025 r. przynajmniej jeden wyjazd z noclegiem. Według tegorocznego, autorskiego badania firmy ARC Rynek i Opinia szybki wyjazd najczęściej powiązany jest ze zwiedzaniem miasta czy kurortu lub udziałem w wydarzeniu kulturalnym (18%), bądź sportowym (9%).
Liczą się szybkie decyzje. Wybór destynacji często zapada impulsywnie: pod wpływem posta w mediach społecznościowych, rekomendacji znajomych lub informacji o koncercie czy wystawie.
– City break to emocje i błyskawiczne decyzje. Marki destynacji turystycznych muszą na bieżąco zarządzać serią precyzyjnych punktów styku, przechwytując uwagę dokładnie wtedy, gdy rodzi się chęć wyjazdu – zauważa Adam Mikołajczyk z firmy Best Place, współautor raportu.
Popularność tego typu turystyki wynika ze wzrostu zamożności społeczeństwa, ale i lepszej infrastruktury – przejazd do innego miasta zajmuje zazwyczaj 2-4 godziny (niezależnie czy pociągiem czy samochodem), co czyni weekendowe wypady łatwymi i dostępnymi. Wyjazdy do miast, w przeciwieństwie do innych form turystyki mogą odbywać się przez cały rok. Baza gastronomiczna, muzea, teatry nie są zamykane poza letnim sezonem turystycznym, jak to się zazwyczaj dzieje nad morzem czy w innych regionach.
W badaniu respondenci oceniali także atrakcyjność turystyczną odwiedzanych miast. W kategorii dużych miast zwyciężyły ex aequo Kraków i Gdańsk – wynik zgodny z ugruntowaną pozycją tych ośrodków na turystycznej mapie Polski.
Duże miasta:
- Kraków i Gdańsk (ex equo)
- Wrocław
- Toruń
- Gdynia
- Poznań
- Warszawa
- Lublin
- Szczecin
- Białystok
- Bielska-Biała
Prawdziwą niespodzianką okazała się kategoria średnich i małych miast. Triumfował Kazimierz Dolny, drugie miejsce zajęło Świnoujście, a trzecie Sandomierz. Wyniki pokazują wyraźny trend: mniejsze ośrodki, wcześniej funkcjonujące w cieniu wielkich aglomeracji, zyskują coraz większe uznanie turystów i skutecznie konkurują z tradycyjnymi destynacjami. Bardzo zaskakujący jest też wysoki wynik Augustowa - podlaski kurort zajął wyższą pozycję niż Sopot i Kołobrzeg. ARC Rynek i Opinia niestety nie wyjaśnia tego fenomenu w swoich wynikach.
Nieco zaskakuje tez wysoka pozycja Świnoujścia. Choć to jeden z TOPowych kurortów nad polskim Bałtykiem, to większości osób kojarzy się raczej z turystyką urlopową i pobytami zdrowotnymi w sanatoriach. Tymczasem okazuje się, że kurort przyciaga też na któtki odpoczynek.
Średnie i małe miasta (poniżej 50 tys. mieszkańców)
- Kazimierz Dolny nad Wisłą
- Świnoujście
- Sandomierz
- Zamość
- Zakopane
- Augustów
- Sopot
- Kołobrzeg
- Malbork
- Wałbrzych
Wyniki te powstały w oparciu o dwa badania zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia we współpracy z Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc. Raport „Badanie postrzegania polskich miast jako destynacji turystyki weekendowej” opracowano na próbie ogólnopolska Polaków w wieku 16–75 lat (N = 3007), deklarujących podróżowanie po Polsce. Pomiar przeprowadzono w okresie sierpień–wrzesień 2025 roku. Z kolei „Badanie turystyki weekendowej” oparto na ankietach omnibus na próbie ogólnopolskiej N=1018, zrealizowano je w listopadzie 2025 r.
ARC Rynek i Opinia od blisko 34 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości badań PKJPA, a wszystkie pomiary są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u.