Gdyński sen o waterfront w końcu się spełni. Ghelamco i Polski Związek Żeglarski będą budować
Wizje o nowym obliczu Gdyni pojawiły się już 2013 roku. Ówczesny prezydent Wojciech Szczurek zapowiadał nowe otwarcie i przebudowę nabrzeża wokół portu w prawdziwy waterfront. Plany powstawały na fali wielkiej zmiany jaką na terenach przy Skwerze Kościuszki wprowadziły słynne już wieże Sea Towers wybudowane przez Invest Komfort. W 2019 roku oddano do użytku osiedle Marina Yacht Park na terenie wychodzącego w morze pirsu zbudowane przez państwowy Polski Holding Nieruchomości. I na tym zmiany się skończyły.
Belgijski kapitał da wiatru w żagle. Nova Marina Gdynia zacumowała
Od 2019 roku trwały jednak rozmowy w sprawie kolejnych zmian. Polski Związek Żeglarski (PZŻ), będący gospodarzem części gdyńskiej mariny rozpoczął rozmowy z belgijską firmą Ghelamco. Ten deweloperski gigant znany jest głównie z biurowców realizowanych w dużych miastach, m.in. stołecznego Warsaw Spire, ale w ostatnich latach sięgnął również po projekty z innych segmentów rynku nieruchomości: mieszkania, domy i hotel. Teraz wspólnie z PZŻ wchodzi także w rynek nieruchomości nadwodnych.
Ogłoszony 18 lipca 2024 r. projekt ogromniej inwestycji Nova Marina Gdynia to kamień milowy w trwających od 2019 roku rozmowach. Jeszcze w 2021 r. start budowy planowano na przełom 2022/2023, a oddanie w 2025 r. Proces negocjacji był skomplikowany, z jednej strony starano się o zabezpieczenie działalności żeglarzy i yacht clubów podczas budowy oraz po zakończeniu inwestycji, z drugiej stroną były też władze Gdyni i konserwator zabytków. Ghelamco objęło większościowe udziały w spółce powołanej lata temu do realizacji inwestycji, a PZŻ wniósł do spółki ziemię. Dopracowano ostatnie detale i budowa ma rozpocząć się na przełomie 2024/2025, a zakończyć w 2027 r.
Tak duży i silny biznesowo partner jest niemal gwarancją, że projekt odnowienia zabudowy gdyńskiej mariny Mola Południowego w końcu się ziści. Ghelamco jest belgijską firmą należącą do rodziny biznesmana Paula Gheysensa. W Polsce działa od lat. Jej kapitał zakładowy wynosi 1,3 mld zł. Spółka finansuje się m.in. przez sprzedaż i wynajem budowanych przez siebie biurowców. Budynki sprzedaje zagranicznym funduszom inwestycyjnym, często osiągając w danym roku rekordy w wysokości takich transakcji na polskich rynku nieruchomości komercyjnych. Np. w 2022 roku sprzedał biurową część stołecznego kompleksu The Warsaw HUB koncernowi Google, kluczowemu najemcy w tej wieży, za rekordową sumę 580 mln euro.
Firma emituje też obligacje korporacyjne, pozyskując kapitał na rozwój. W ciągu 2023 r. spółka wypuściła papiery dłużne na łączną kwotę 791,7 mln zł i dokonała wykupów od inwestorów (osób indywidualnych i funduszy inwestycyjnych), którzy zarabiają na ich obligacjach na kwotę 305,7 mln zł.
Nova Marina Gdynia to pierwszy nadmorski przyczółek dewelopera Ghelamco. Firma jest obecna już od wielu lat w Warszawie, Wrocławiu, Łodzi i Katowicach, fot. Ghelamco
Kompleks 5 budynków na nabrzeżu obejmować ma nową siedzibę polskiego żeglarstwa, hangary do przechowywania jachtów, apartamenty, lokale usługowe. W pięciokondygnacyjnym obiekcie siedzibie żeglarzy o powierzchni użytkowej ok. 20 tys. m2 znajdą się m.in. siedziby gdyńskich klubów i właśnie PZŻ wzbogacone o rozbudowaną infrastrukturę dla żeglarzy.- To miejsce z bogatą przeszłością od lat oczekiwało projektu na miarę rangi dla polskiego żeglarstwa. Nova Marina Gdynia będzie godną wizytówką – zapewnia Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego. – Dzięki współpracy z Ghelamco mamy wreszcie szansę na zbudowanie obiektu z prawdziwego zdarzenia, który odpowie na potrzeby żeglarzy – dodaje.
Zarówno przedstawiciele PZŻ jak i Ghelamco podkreślają wagę historii w planowaniu inwestycji. Ma nawiązywać do obecnego wszędzie w mieście stylu i ducha modernizmu.
- Zamiłowanie do światła, przestrzeni, morza i zieleni. Nasz projekt czerpie z tych wartości i płynnie wpisuje się w kontekst Pirsu Południowego, nawiązuje do ikonicznych budynków Gdyni lat 30. ubiegłego stulecia. Jest współczesną kontynuacją idei i ambicji jej pionierów, wieńcząc jeden z kluczowych fragmentów nadmorskiej panoramy – wyjaśniał Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.
Architektura budynku to efekt długiej współpracy z włodarzami miasta i miejskim konserwatorem zabytków. A przede wszystkim wizji projektantów. A tu starli się tuzi polskiego rynku architektonicznego. Projekt Nova Marina Gdynia został wyłoniony w drodze zamkniętego konkursu do którego zaproszono 5 renomowanych pracowni: APA Wojciechowski, Arch-Deco, BBGK Architekci, PIG Architekci i ROARK Studio. Zwyciężyli projektanci z warszawskiej PIG Architekci, która pracowała już dla Ghelamco m.in. przy najnowszej, budowanej wieży biurowej VIBE w rodzącym się city na stołecznej Woli.
Po ile będą sprzedawane luksusowe apartamenty z widokiem na wodę? Nie wiadomo, na razie nie zdradzono nawet ile lokali mieszkalnych tu powstanie. Ceny na pewno będą jednak bardzo wysokie. Kiedy kilka lat temu państwowy PHN sprzedawał apartamenty na sąsiednim pirsie tzw. Molo Północnym w inwestycji Yacht Park spółka nie chciała podać po ile oferowane są lokale. Dziś na rynku wtórym dostępne są w cenach od 38 do 52 tys. zł za m2. Czyli za średniej wielkości lokal zapłacić trzeba od 2 do blisko 4 mln zł. W Nova Marina Gdynia nie będą zapewnee tańsze. Okolica już dziś jest prestiżowa, będzie jeszcze droższa.
Ceny za m2 apartamentów z widokiem na morze osiągają w tej okolicy na rynku wtórnym stawki 52 tys. zł, fot. wizualizacja Ghelamco
Szczególnie, że apartamenty nie będą typowym second home, których powstają tysiące w polskich kurortach. Lokalizacja projektu przy wodzie, ale jednocześnie w mieście sprawia, że nieruchomości są atrakcyjne także dla biznesu oraz nabywców zagranicznych. Dodatkowo miejscowy plan narzuca możliwość zabudowy jedynie do 5 kondygnacji naziemnych, więc zwrot z inwestycji musi być wkalkulowany w niedużą liczbę lokali.
Każda nowa, luksusowa inwestycja nad Bałtykiem wywołuje zaraz medialne porównania do Miami, Dubaju czy Francuskiej Riwiery oraz komentarze, że ceny są nieadekwatnie wysokie do reszty rynku polskiego. Ceny nieruchomości w top lokalizacjach w polskich kurortach są wysokie i nie będą spadać. Porównania nowej inwestycji w Gdyni przywoływać powinny z kolei nie kurorty, a raczej nadwodną architekturę w stylu waterfrontu w Seattle czy Waszyngtonie. Francuską Riwierę, jeśli już - choć takie porównania odnoszące się do polskich kurortów są zupełnie błędne, gdyż nie mamy nad Bałtykiem gór schodzących do morza – architektonicznie nowe nabrzeże Gdyni może przypominać raczej Monaco, ze względu na współczesne bryły budynków, a nie ikony Lazurowego Wybrzeża - Niecę czy Cannes, które zabudowane są przede wszystkim historycznymi rezydencjami dawnej arystokracji.
The Wharf w Waszyngtonie (2 zdjęcia powyżej) to luksusowa dzielnica nad wodą, powstała w wyniku rewitalizacji. W 2003 roku burmistrz miasta Anthony Williams założył Anacostia Waterfront Corporation, aby nadzorować rozwój nabrzeża. Przebudowa miała na celu ponowne połączenie zaniedbanych i odizolowanych części południowo-zachodniej części stolicy USA z centrum oraz dopasowanie obszaru, tak by był atrakcyjny dla pieszych. Deweloperzy zdecydowali się na nazwę projektu The Wharf na wniosek kongresmenki DC Eleanor Holmes Norton, która przypomniała, że ta część Southwest Waterfront była znana jako The Wharf w XIX i na początku XX wieku
Nabrzeża z nowoczesną zabudową w Seattle, fot. Trong Nguyen
Monaco, Porta Hercule, fot. Ravisimo / pixbay