Zdrojowa Invest z siecią Radisson: to już nie romans, to stały związek
Skąd decyzja o takim aliansie? - W Polsce szybciej przyrasta baz noclegowa, niż turystyka. Trzeba się umacniać – mówił Jan Wróblewski, współzałożyciel grupy Zdrojowa Invest w czasie konferencji prasowej 23 lipca 2019 r. w Warszawie. Oba obiekty będą pierwszymi sieciowymi hotelami w miejscowościach, gdzie powstają. Hotele są budowane, i będą zarządzanie przez Zdrojową. Radisson jest tu wprowadzony na zasadzie umowy franczyzowej na markę.
- Radisson Hotel Szklarska Poręba (dawniej Forest Ski) ruszy pierwszy, już w tym sezonie zimowym, pod koniec 2019 r. W sumie powstanie tam 104 pokoje. To pierwszy etap, docelowo w kompleksie hotelowo-rekreacyjnym planowane jest tam ponad 1 000 miejsc noclegowych. W pierwszy etapie do kupienia przez inwestorów indywidualnych, którzy chcą zarabiać pasywnie na najmie zostało już jedynie 8 lokali. Ceny od 14.300 do 17.500 zł netto za mkw., metraże od 23 do 58 mkw. Wypłata zysków na poziomie „nawet” do 6% liczone od wartości lokalu netto. Umowa na 15 lat. Szczegóły inwestycji opisywaliśmy już wcześniej, zmieniła się jedynie nazwa obiektu, pozostałe parametry pozostają bez zmian, można przeczytać tutaj >>>
- Radisson Resort Kołobrzeg (dawniej H2O) ruszy latem 2020 roku. W sumie powstanie tu 209 pokoi. W sprzedaży zostało jeszcze ok. połowa jednostek condo. Ceny od 11.900 do 15.900 zł netto za mkw., metraże od 23 do 48 mkw. Wypłata zysków na poziomie 5,5% liczone od wartości netto lokalu, umowa na zarządzanie najmem zawierana jest na 30 lat. Szczegóły inwestycji, która poza nazwą nie zmieniła założeń przeczytać można tutaj >>>
Współzałożyciel Zdrojowej podkreślił silną pozycję grupy na polskim rynku. Obecnie firma i jej spółki zatrudniają w sumie 1.200 pracowników, w portfolio posiadają 1.400 pokoi i apartamentów. Firma osiąga średnioroczne obłożenie na poziomie 70%. Wartość projektów będących już teraz w majątku Zdrojowej to 500 mln zł, a kolejny 1 mld zł warte są projekty będące w budowie i planach.
Jan Wróblewski zaznaczył również, że spółka nie bierze obecnie pod uwagę budowania projektów w żadnych innych lokalizacjach, poza tymi w których już działa. Ocenił, iż inne lokalizacje nadmorskie czy Mazury to zbyt małe rynki by budować w nich całoroczny rynek i biznes.
Radisson to gigant hotelowy
Radisson ma dużo większy apatyt na polskie kurorty i uzdrowiska, niż tylko obiekty Zdrojowej. Jak poinformowała na konferencji prasowej 23 lipca w Warszawie Valerie Schuermans, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w Radisson Hotel Group, Polska jest dla sieci obecnie jednym z ważniejszych rynków, a nasze miejscowości wypoczynkowe szczególnie ważne są w kontekście rozwoju marki Radisson Blu. W czerwcu 2019 roku ruszył Radisson Blu w Zakopanem.
Radisson Hotel Group (dawniej Carlson Rezidor Hotel Group) to jedna z największych sieci hotelowych na świecie działająca od lat 60’ początkowo w USA. W 2018 roku sieć została kupiona przez chińskiego państwowego giganta na rynku hotelowym i turystycznym – firmę Jin Jiang International oraz Fundusz Sino-Cee. Do Jin Jiang International należy też od 2015 r. inna duża sieć – francuski Louvre Hotels Group, która również w Polsce silnie się rozwija, w tym również na rynku condohoteli.
Sieć Radisson posiada obecnie 1170 hoteli w 114 krajach. W budowie ma kolejne 270 obiektów hotelowych. W samej tylko Polsce sieć ma w budowie 23 obiekty, które funkcjonować będą pod 4 różnymi submarkami Radisson.
Komentarz: Marlena Kosiura, analityk portalu InwestycjewKurortach.pl
Ten ruch Zdrojowej Invest ma duże znaczenie dla rynku z wielu powodów. Po pierwsze to rozpoczęcie na serio nowej ery w polskich kurortach, czyli wejścia do nich dużych, międzynarodowych sieci hotelowych. Wprawdzie mamy już kilka takich hoteli w Polsce, ale Zdrojowa zaczyna robić to systemowo. Z 12 obiektów, które Zdrojowa ma obecnie w swoim portfolio (oddanych i w budowie), aż 4, czyli 1/3 będzie mieć brand globalny (3 x Radisson, 1 x Hilton).
Decyzja w mojej ocenie wyraźnie obrazuje, iż walkę o turystów, zwłaszcza zagranicznych wyznaczać będzie wysoka jakość, i rozpoznawalność obiektów poprzez markę. Firma zdecydowała się na związek z sieciami międzynarodowymi pomimo zbudowania silnej rozpoznawalności obiektów pod własnymi markami w ramach grupy Zdrojowa Hotels. Ruch wydawać się może nieco zaskakujący w powierzchownej ocenie, szczególnie, że największa konkurencja Zdrojowej w obszarze condohoteli i sieci obiektów w kurortach skupia się wyraźnie na budowaniu własnej marki – Górskie Resorty. Zdrojowa Invest od zawsze wyznaczała jednak kierunek rozwoju rynku hotelowego w kurortach, jej decyzja jest więc istotna w kontekście przyszłości.
I w końcu podjęcie ścisłej współpracy z siecią Radisson to klasyczna biznesowa ucieczka do przodu. Dwie nowe inwestycje powstają w mocno nasyconych już pod względem miejsc noclegowych kurortach - Kołobrzegu i Szklarskiej Porębie. Konkurencja w tych miejscowościach jest ogromna, obiekty niejednokrotnie zmuszone są do walki poprzez obniżanie cen. Jedynym sposobem, by wybiec przed konkurencję jest więc wyróżnienie się, jakość, wysoki standard, i oparcie wynajmu nie tylko o turystów krajowych, ale masowe przyciągnięcie gości z zagranicy, szczególnie do obiektów 4* i 5*.
Marka zagranicznej sieci hotelowej pomaga też w sprzedaży jednostek condo. Indywidualni inwestorzy coraz rozsądniej podchodzą do zakupu apartamentów w systemie condo, nie kupują już tak szybko lokali, przyglądają się, analizują. Wprowadzenie globalnego brandu na pewno uwiarygodni projekt, choć akurat Zdrojowa uwiarygodnienia chyba nie potrzebuje patrząc na nadal dość szybkie wyniki sprzedaży jednostek condo (mimo spowolnienia rynku) i dotychczasową działalność operacyjną w hotelach.