Dekpol i Andrewex Construction już po próbnym montażu budynku Polskiej Stacji Antarktycznej

Stacja jest jedną z najciekawszych realizacji budowlanych blisko natury prowadzonych obecnie na świecie. Zanim budynek stanie w lodowych warunkach musiał zostać złożony próbnie w Polsce. Ponad 50 osób pracowało przy jego złożeniu. Po rozłożeniu, jeszcze w 2025 r. wypłynie z portu w Gdyni w kierunku Antarktyki.
"Zabawa" z zmontowanie blisko 1/3 budynku głównego Polskie Stacji Arktycznej w zakładzie pod Toruniem to prawdziwy test, by zweryfikować poprawność konstrukcji oraz potwierdzić technologię z założeniami projektowymi, fot. Dekpol Budownictwo, Andrewex Construction, wizualizacja Demiurg

– Montaż próbny jest niezbędny przy realizacji złożonych projektów w ekstremalnym środowisku. Pozwala ograniczyć ryzyko oraz opracować różne scenariusze działania w wymagających warunkach. 14 000 kilometrów od Polski nie ma miejsca na pomyłki. To wyzwanie nie tylko ze względu na warunki pogodowe, ale także ogromną odległość i brak standardowej infrastruktury na miejscu. Wszystko musi być wytworzone, skompletowane i przetestowane w kraju - mówi wprost Michał Jakubczyk, dyrektor techniczny w Dekpol Budownictwo. 

Nic dziwnego, budynek główny stanie na śnieżnym, południowym krańcu globu. Dokładnie na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych, położonego 120 km od wybrzeży Antarktydy. Będzie głównym gmachem rozbudowywanej Polskiej Stacji Antarktycznej im. Henryka Arctowskiego (uruchomionej w 1977 r.). Realizuje go spółka należąca do giełdowej grupy Dekpol wspólnie z Andrewex Construction.

Od początku budowy członkom ekspedycji towarzyszą zwierzęta – przede wszystkim zaciekawione pingwiny, które obserwują kolejne etapy powstania stacji, fot. wikimedia.org/Acaro


Architekci i inwestor musieli uwzględnić w projekcie niezwykle trudne warunki pogodowe: wiatry ponad 160 km na godzinę, silne opady atmosferyczne oraz drastycznie niskie temperatury. Dodatkowym utrudnieniem jest brak niezbędnej infrastruktury technicznej na miejscu. W związku z tym, budowa musiała być zaplanowana niezwykle precyzyjnie, z uwzględnieniem nawet najmniejszych szczegółów i różnych scenariuszy.

Ostatni etap pod czujnym okiem pingwinów

Projekt oficjalnie rozpoczął się w listopadzie 2020 r. Dekpol uczestniczy w nim od początku. Po wielu miesiącach przygotowań z Gdyni w kierunku Antarktyki wypłynął statek Dina Star. Do zakończenia inwestycji pozostało już tylko postawienie konstrukcji drewnianej i paneli elewacyjnych budynku głównego oraz prace wykończeniowe wewnątrz.

Montaż próbny został wykonany na terenie zakładów produkcyjnych firmy Andrewex Construction w Cierpicach pod Toruniem. Polegał na tymczasowym wzniesieniu blisko 1/3 budynku głównego, by zweryfikować poprawność konstrukcji oraz potwierdzić zgodności przyjętej technologii z założeniami projektowymi. Pozwolił też na zidentyfikowanie ewentualnych ryzyk, które mogłyby wpłynąć na ciągłość prac.

W montaż próbny zaangażowanych było blisko 50 osób, w tym członkowie zespołu, którzy będą realizować właściwy montaż na stacji


Działania rozpoczęto w marcu, od położenia prefabrykowanych fundamentów i przytwierdzenia konstrukcji stalowej, na której posadowiony jest budynek. W kolejnych tygodniach prowadzono montaż głównej drewnianej konstrukcji budynku, elementów stropowych i paneli elewacyjnych. Znaczna część z nich była wykonywana na półautomatycznych liniach do prefabrykacji elementów drewnianych firmy Andrewex Construction, co przyśpieszyło proces produkcji i umożliwiło utrzymanie bardzo wysokiej jakości wykonywanych elementów.

- Elementy obudowy będą prefabrykowane w aż 95%, co pozwoli maksymalnie ograniczyć zakres prac wykonywanych w ekstremalnych, antarktycznych warunkach – podkreśla Serafin Jerzy Szyszka, dyrektor Wydziału Realizacji Kontraktów w Andrewex Construction.

W tej fazie Dekpol Budownictwo odpowiadał za fundamenty i montaż konstrukcji stalowej oraz wykonanie izolacji zewnętrznej i okładziny z blachy na panelach elewacyjnych. Andrewex Construction realizował wykonanie i montaż głównej konstrukcji drewnianej, stropów budynku oraz gotowych paneli elewacyjnych. 

Całość konstrukcji oraz wyposażenie techniczne już wkrótce wypłynie z portu w Gdyni w daleką drogę na południe. Ostatni etap budowy rozpocznie się pod koniec 2025 roku. Prace prowadzone na przełomie 2025/2026 obejmą zamknięcie budynku głównego stacji do stanu szczelnego – tak, by był w pełni zabezpieczony przed utratą energii i przenikaniem powietrza. Następnie, od kwietnia 2026 r., planowane są prace wykończeniowe. 

Konstrukcja główna to ponad 220 m3 klejonego drewna świerkowego. Do tego prawie 400 paneli stropowych opartych o konstrukcję drewnianą. Całość zamykać będzie ponad 600 prefabrykowanych paneli drewnianych pokrytych blachą odporną na antarktyczne warunki pogodowe.  Wyłącznie do przykręcenia wspomnianej blachy elewacyjnej użytych zostanie 76 000 wkrętów. Ponadto znajdzie się w nim ponad 130 okien z szybami o podwyższonej odporności, 49 dedykowanych świetlików kopułowych oraz ponad 1300 metrów kanałów wentylacyjnych.

Znaczna część konstrukcji stacji wykonywana jest na z prefabrykowanych elementów drewnianych firmy Andrewex Construction


Inwestorem rozbudowy stacji jest Instytut Biochemii i Biofizyki PAN działający w ramach Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt i koncepcję architektoniczną przygotowała pracownia Kuryłowicz & Associates (generalny projektant) oraz Buro Happold. Nadzór inwestorski sprawuje Project Management. Za pełnobranżowy projekt wykonawczy odpowiadają Demiurg i Home of Houses. Dekpol Budownictwo jest wykonawcą części budowlanej od początku. W pierwszej fazie prace prowadził wspólnie ze spółką siostrzaną – Betpref. Ostatni etap realizacji stacji Dekpol Budownictwo wykonuje właśnie w ramach konsorcjum z Andrewex Construction. 

Naukowcy prowadzą tu badania z dziedzin m.in. ekologii, oceanografii, geologii czy klimatologii. Kompleksowa odnowa infrastruktury obiektu pozwoli Polsce utrzymać się w elitarnym gronie dwudziestu państw prowadzących całoroczne stacje naukowo-badawcze w Antarktyce. Tym samym Polska utrzyma status członka konsultatywnego Układu Antarktycznego, a wraz z nim równoważne prawo głosu w decyzjach dotyczących przyszłości kontynentu Antarktydy.

Opracowanie: tekst na podstawie informacji prasowej firmy Dekpol Budownictwo oraz własnych danych, materiał autorski pisany przez człowieka, nie przez AI, fot. Dekpol Budownictwo, Andrewex Construction, wikimedia.org/Acaro, wizualizacje: Demirug  

 
Te zdjęcia są ciekawe:
Te zdjęcia są ciekawe:
Autor
Redakcja
InwestycjewKurortach.pl
Copyright

Stawiamy na jakościowe, autorskie i rzetelne treści. Nie kopiujemy tekstów od innych, nie kredniemy treści z zagranicznych portali. Uszanuj naszą pracę autorską i czas poświęcony na przygotowanie materiałów. Jeśli zależy ci na zacytowaniu fragmentu lub podaniu przytoczonych przez nas danych - prosimy podaj źródło: portal InwestycjewKurortach.pl