Wypoczynek Polaków zaczyna się od analizy ceny i kierunku wyjazdu. Nadal opcji wakacji szukamy na serwisach rezerwacyjnych. Za to zupełnie nie kierujemy się reklamami TV oraz prasą. Wypoczywamy rodzinnie, aktywnie, sportowo. Jeśli za granicą to chętnie z biurem podróży i ubezpieczeniem. 11% badanych zatrudnia do zaplanowania wakacji narzędzia AI.
Raport „Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania Klientów biur podróży” przygotowany został na zlecenie firmy Europa Ubezpieczenia, wspólnie z ekspertami branży ubezpieczeniowej i turystycznej, w tym na bazie badania przeprowadzonego przez firmę badawczą ARC Rynek i Opinia w maju 2025 r. na grupie ponad 600 osób wyjeżdżających turystycznie za granicę.
Trudno ocenić dlaczego raport nosi tytuł „2030”, bo trendy w turystyce zmieniają się tak bardzo, że dane za dwa lata będą niewątpliwie mocno nieaktualne, ale na pewno teraz dla naszej rodzimej branży turystycznej w polskich kurortach jest cenną bazą wiedzy. Pokazuje wiele zachowań jak dziś Polacy szukają noclegów, pomysłów na wypoczynek oraz z jakich źródeł wiedzy korzystają.
Cena czyni cuda
Co decyduje o wakacjach lub kilkudniowym wypoczynku? Przede wszystkim cena – to najważniejszy czynnik przy wyborze oferty z biura podróży, wskazuje na nią aż 66% badanych. Równie ważny jest kierunek wyjazdu (63% badanych).
Dopiero później jest jakość zakwaterowania (53%) oraz odpowiednia lokalizacja samego hotelu (47%). Osoby planujące wakacje biorą też pod uwagę rodzaj wyżywienia (43%) i bezpieczeństwo transportu (35%). Obsługa klienta, na którą tak często zwraca uwagę branża hotelowa w wewnętrznych dyskusjach i szkoleniach ma znaczenie jedynie dla co trzeciego turysty (34% wskazań – choć dotyczą one nie samych hoteli, a jakości obsługi turystów przez biuro podróży). Jeszcze mniej uwagi w wyborze wakacji podróżujący poświęcają na fakt czy dostępne będą wycieczki dodatkowe (28%), opinie o biurze bierze pod uwagę jedynie 28%.
Dane: "Raport Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania Klientów biur podróży" firmy Europa Ubezpieczenia na grupie 600 osób; maj 2025 r.
Najbardziej elastyczni podróżujący są w stosunku do godzin lotu, praktycznie w ogóle nie zwracają na nie uwagi (jedynie 19% wskazań). Tymczasem to często 2 dni ucięte w wypoczynku – jeśli przylot na miejsce odbywa się późno wieczorem, a wylot wcześnie rano turysta płaci, ale nie korzysta z relaksu.
Gdzie szukamy? Króluje Booking, Airbnb, strony www. TV, reklamy w kinie i prasa nie działają
Jeśli branża turystyczna zastanawia się czy w dobie social mediów, aplikacji i własnego marketingu warto jeszcze być na globalnych platformach OTA (Online Travel Agenct) jak Booking i Aribnb to odpowiedź brzmi jednoznacznie: tak. Aż 50% Polaków planuje wakacje przeszukując platformy rezerwacyjne.
Niewiele mniej szuka pomysłu na wakacje poprzez rekomendacje znajomych lub strony internetowe (po 40% wskazań w każdej z tych kategorii). Polacy szukają też pomysłów na wypoczynek w porównywarkach ofert (32%) czy ogólnie w mediach społecznościowych (28%).
Zupełnie mało efektywna reklama wakacji będzie natomiast w programach TV – pomysłów na wakacje szuka tam jedynie 12% badanych. Jeszcze mniej osób kieruje się reklamami w TV czy kinie (8%) oraz reklamami w prasie drukowanej (6%).
Co ciekawe 11% osób szuka pomysłów na wypoczynek poprzez narzędzia AI. To na razie niewiele, ale zważając na to że sztuczna inteligencja wdarła się masowo do świadomości dopiero z końcem 2022 r. to i tak bardzo dobry wynik, porównując z prasą drukowaną czy TV, które funkcjonują jako źródło informacji od dziesiątek lat. Trend ten na pewno będzie narastał. Młode pokolenie szuka odpowiedzi na każde pytanie już nie za pomocą Google, ale właśnie narzędzi sztucznej inteligencji jak choćby ChatGPT.
Podróżujemy z rodziną, popularne city break i wycieczki objazdowe
Cztery hity wypoczynku to: wakacje z rodziną (aż 48% badanych), „objazdówka” (41%), kilkudniowy city break (38%) oraz all-inclusive (37%).
Dane: "Raport Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania Klientów biur podróży" firmy Europa Ubezpieczenia na grupie 600 osób; maj 2025 r.
Rośnie rola aktywnego wypoczynku. 26% badanych stawia na wyjazdy sportowe organizowane samodzielnie, a 21% na wyjazd przygodowy (wędrówki, jazda na rowerze, sporty wodne).
Bardziej wyspecjalizowane formy wypoczynku budzą dużo mniejsze zainteresowanie: 14% Polaków wybiera wyjazdy typu well-being i spa, a 8% kulinarne podróże.
Polska często i samodzielnie, zagranica z biurem bo wygodniej i z polisą
Autorzy raportu wskazują, że Polacy najczęściej wyjeżdżają na krótkie wyjazdy 3–4 razy w roku (48%) i to w granicach Polski (68%). Takie podróże są w zdecydowanej większości organizowane samodzielnie (80%). Długie wyjazdy organizujemy 1-2 razy w roku (72%). W przypadku tych wyjazdów 56% badanych korzysta z biur podróży.
Turyści korzystający z biur podróży szukają nie tylko atrakcyjnych warunków finansowych, ale także zaufania, komfortu i szeroko pojętego wsparcia w podróżowaniu. Decyzja o skorzystaniu z usług biura podróży często opiera się na potrzebie wygody i ograniczeniu wysiłku związanego z organizacją wyjazdu. Wspomniane czynniki, czyli wygoda (53%) i oszczędność czasu (44%) – przeważają nad względami finansowymi czy ofertowymi. W dalszej kolejności Polacy wskazują na chęć korzystania z ofert all-inclusive (43%) oraz korzystne ceny (30%), które oferują biura podróży. Korzystają z wyjazdów zorganizowanych również z uwagi na poczucie bezpieczeństwa, które te zapewniają. Bezpieczeństwo to rozumiane jest zarówno jako opieka podczas podróży (39%), jak i pewność co do jakości usług (30%).
Dane: "Raport Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania Klientów biur podróży" firmy Europa Ubezpieczenia na grupie 600 osób; maj 2025 r.
Ubezpieczenia podróżne stały się ważnym elementem planowania wyjazdu dla znacznej części zainteresowanych wyjazdami turystycznymi Polaków. Na zakup polisy przed wyjazdem decyduje się niemal 80% badanych. W tej grupie 33% osób kupuje ją na każdy wyjazd, a 46% uzależnia zakup od długości wyjazdu lub destynacji. Jedynie 11% ankietowanych kupuje polisę tylko w sytuacji, kiedy jest w pakiecie wyjazdu turystycznego, a 10% w ogóle rezygnuje z tego typu ochrony.
- Patrząc na preferencje turystyczne Polaków wyraźnie widać, że coraz więcej osób korzysta z różnych form turystyki aktywnej obejmującej zarówno zwiedzanie jak i aktywności sportowe. Dostosowanie ochrony ubezpieczeniowej do zmieniających się form podróżowania Polaków stanowi wyzwanie zarówno dla biur podróży jak i ubezpieczycieli. Warto pamiętać, że turysta wymaga ochrony ubezpieczeniowej dostosowanej do miejsca, w którym planuje wypoczywać, sposobu spędzania wolnego czasu jak i stanu zdrowia – komentuje Katarzyna Szepczyńska, dyrektor departamentu sprzedaży ubezpieczeń turystycznych w firmie Europa Ubezpieczenia.
Opracowanie: tekst autorski pisany przez człowieka, nie przez AI, na bazie informacji spółki Europa Ubezpieczenia