Jaka przyszłość czeka firmy z rynku vacation rental w Polsce?
Mateusz Sabak, Co-Founder firmy RentPlanet
Rozwój rynku firm zarządzających najmem wakacyjnym w Polsce nabrał dynamiki w latach 2017-2020. Pandemia ten proces nieco zwolniła. Ale firmy z segmentu vacation rental chcą profesjonalizować swoją działalność, to zjawisko widoczne na świecie, również w Polsce. W jakim kierunku te zmiany będą postępować? Pytamy założyciela jednej z najdynamiczniej rozwijających się spółek zarządzania wynajmem turystycznym apartamentów w Polsce – RentPlanet. Firma ma już w zarządzaniu blisko 1000 apartamentów i mieszkań należących do prywatnych osób, w Zakopanem, Świeradowie-Zdrój, Szklarskiej Porębie, Gdańsku, ale też miastach jak Warszawa, Wrocław, Łódź czy Szczecin. Od początku działalności, czyli od końca 2016 roku, firma obsłużyła ok. 150 tys. gości.
Mateusz Sabak, Co-Founder firmy RentPlanet:
Profesjonalizacja firm z tego segmentu jest nieodłącznie związana z koniecznością ciągłego rozwoju i powiększania portfolio zarządzanych mieszkań. Zewnętrzne finansowanie i akwizycje podmiotów konkurencyjnych zdecydowanie przyspieszają ten proces. RentPlanet ma to szczęście, że w pierwszych latach działalności jako młoda firma uzyskaliśmy wielomilionowe dofinansowanie z funduszy venture capital. Dodatkowo podczas jednej z rund finansowania przejęliśmy firmę RentingLock, producenta smartlock’ów, czyli zamków pozwalających na bezkluczowy i bezkontaktowy dostęp do mieszkań. W efekcie rozwój firmy nie jest uzależniony jedynie od przychodów związanych z obsługą wynajmu turystycznego lokali. Pod koniec 2021 r. pozyskaliśmy dodatkowe finansowanie, a tym samym grono naszych udziałowców powiększyło się o specjalistów z branży finansowej, usługowej czy deweloperskiej.
Firmy zarządzające muszą jednak mieć nie tylko płynność finansową, ale powinny podnosić jakość obsługi. Na rynku jeszcze przed pandemią działało bardzo wiele podmiotów zajmujących się obsługą turystów, nie zawsze profesjonalnie. Tymczasem goście oczekują od apartamentów standardu hotelowego – wyposażenia, czystości, wygody. W tym kierunku zmierzamy, czyli wdrażamy jakość obsługi zbliżoną do standardów hotelowych dla gości naszych apartamentów, a jednocześnie dbamy o możliwie najwyższe przychody z najmu dla właścicieli tych nieruchomości. Wchodząc jako operator do budynku nie skupiamy się jedynie na recepcji i sprzątaniu, ale obsługujemy także np. strefę fitness i związane z nią usługi.
Od blisko 4 lat pozyskujemy do obsługi nie tylko pojedyncze apartamenty, ale także całe budynki aparthotelowe. Oba rodzaje apartamentów mają swoje zalety, natomiast całe budynki mają wpływ na koszty działalności operacyjnej i dodatkowe możliwości wynajmu poza sezonami turystycznymi. Nie zwiększamy na siłę puli zarządzanych mieszkań, stawiamy raczej na najbardziej rentowne lokalizacje i nieruchomości. To korzyść i dla nas jako operatora, i dla właścicieli tych apartamentów, gdyż mogą być pewni wysokich zysków z najmu. Duży przypływ nowych obiektów zanotowaliśmy także w pandemii, kiedy ówcześni operatorzy nie poradzili sobie z trudną sytuacją i byli zmuszeni zamykać swoje firmy.
Rynek apartamentów wynajmowanych krótkoterminowo musi też zmierzać do optymalizacji kosztów m.in. poprzez automatyzację procesów, czyli np. dostęp do apartamentów dzięki automatycznym zamkom na kody.
Konieczna jest też standaryzacja procesów. Gość, który raz odwiedza apartament obsługiwany przez jedną firmę i wyjeżdża zadowolony, w przyszłości wraca i wynajmuje apartament od danego operatora w innej miejscowości, bo wie na jaki poziom lokalu i usługi może liczyć. To nic innego jak model od lat stosowany przez sieci hotelowe. Proszę nie mylić tego ze standaryzacją wykończenia czy wyposażenia wszystkich apartamentów lub mieszkań we wszystkich lokalizacjach. Jesteśmy zdania, że każde pojedyncze mieszkanie lub każdy obiekt powinien mieć swój unikalny klimat, tak aby trafiać w oczekiwania gości, którzy uciekają od często monotonnych i przewidywalnych hoteli.
Prognozuję rozwój zarządzania i doradztwa świadczonego przez operatorów vacation rental na zlecenie mniejszych pensjonatów w kurortach. Wiele takich obiektów ma doskonałe lokalizacje, ale nie nadąża za unowocześnianiem obsługi i marketingu swoich obiektów. I właśnie tu widzimy rolę takich firm jak nasza – pomagamy właścicielom takich obiektów w działaniach marketingowych, generowaniu wyższych przychodów, czyli całej obsługi aż do momentu przyjazdu gości.