Mniej pracy i większe zyski - marzenie każdego z branży noclegowej, szczególnie w sezonie. Jak to osiągnąć w nadchodzącym sezonie? Dzięki technologii. Może służyć nie tylko dużym hotelom, ale również mniejszym pensjonatom oraz apartamentom w kurortach i miastach. Podpowiadamy, jak technologia może stać się niemal bezkosztowym współpracownikiem w biznesie.
Rozwiązania SmartHotel to technologia dopasowana zarówno do hoteli, jak i apartamentów wakacyjnych czy innych obiektów noclegowych, fot. RentPlanet
Brak czasu na obsługę gości, a czasem i na życie prywatne to główny problem pracowników w branży turystycznej, zwłaszcza w sezonie. A przecież jeszcze trzeba znaleźć czas na szukanie nowych możliwości, by zwiększać zyski. Właściciele i menedżerowie obiektów noclegowych często czują się też przytłoczeni ciągłymi pytaniami i prośbami gości. A ograniczona liczba personelu nie pozwala na poprawę tej sytuacji. Rozwiązaniem jest technologia - umożliwia łatwe i wygodne zarządzanie, co do niedawna było dostępne tylko dla dużych firm hotelowych.
– Jeszcze do niedawna nowoczesne podejście do zarządzania obiektami, systemy IT, pomoc technologiczna w prowadzeniu biznesu była jedynie w zasięgu dużych, bogatych firm hotelowych. Problemem była cena. Na rynku jednak istnieją tysiące mniejszych hoteli, pensjonatów, operatorów wynajmu apartamentów wakacyjnych, którzy nie dysponują ogromnymi budżetami. Teraz również one mogą korzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, nawet tych wykorzystujących sztuczną inteligencję (AI), usprawniając i rozwijając swoją działalność. Są w zasięgu nawet tych najmniejszych biznesów noclegowych – wyjaśnia Mateusz Sabak, odpowiedzialny za departament Vacation Rentals w polskiej spółce technologicznej
SmartHotel, z której rozwiązań skorzystało już ponad 1 mln gości hoteli i apartamentów na trzech kontynentach.
Rozwiązania SmartHotel pozwalają też szybciej i lepiej obsługiwać turystów w segmencie vacation rental, fot. Sun&Snow
SmartHotel działa już w ponad 60 tys. pokoi hotelowych i apartamentów w Europie, Afryce Południowej czy Ameryce Łacińskiej.
- Taka liczba klientów pozwala nam na analizowanie danych i wyciąganie wniosków. Wiemy z czego goście najchętniej korzystają, czego oczekują i jakie trendy obecnie obowiązują – informuje
Mateusz Sabak.
Z technologii firmy korzystają już m.in. sieć Arche, Górskie Resorty, Grano Hotels, operatorzy Sun&Snow, RentPlanet oraz BlueApart
- Dane pokazują, że m.in. funkcja zdalnego check-in oferowana przez SmartHotel w kurortach jest wykorzystywana przez 75% wszystkich gości, jest popularna i funkcjonalna. System umożliwia też efektywniejsze zbieranie i zarządzanie danymi kontaktowymi gości. To z kolei jest kluczowe przy tworzeniu spersonalizowanych ofert czy promocji, szczególnie w obiektach, które kładą nacisk na pozyskiwanie rezerwacji bezpośrednich – mówi Mateusz Sabak.
Turyści nie muszą instalować żadnych nowych aplikacji
SmartHotel to w skrócie cyfrowy łącznik między gośćmi, a obsługą hoteli, apartamentów na wynajem czy domków wakacyjnych. Co najważniejsze, turysta nie musi instalować na smartfonie żadnych dodatkowych aplikacji, wykorzystuje popularne i używane kanały komunikacji jak WhatsApp, SMS czy email. System przenosi kontakt z gośćmi z serwisów rezerwacyjnych OTA (On-line Travel Agency), takich jak Booking.com czy Airbnb, na jeden z wybranych kanałów, wysyłając link z wiadomością powitalną na wskazany numer telefonu lub e-mail.
Pod linkiem znajduje się tzw. Cyfrowy Informator (indywidualna wizytówka każdego hotelu lub apartamentu) wraz z wirtualną kartą meldunkową. Gość nie musi więc stać w kolejce przy recepcji i uzupełniać danych w papierowym formularzu, może w dogodnym momencie zameldować się zdalnie na swoim telefonie. Uzyskuje dostęp do wszystkich niezbędnych informacji o swojej rezerwacji i obiekcie, a nawet instrukcje wejścia z udostępnieniem kodów do zamków elektronicznych czy skrytek na klucze.
Smart dla hoteli
Z systemu SmartHotel korzystają m.in. sieci hotelowe Arche, Górskie Resorty i Grano Hotels
Wyeliminowanie potrzeby „papierowej” rezerwacji w recepcji znacząco obniża koszty i czas obsługi gości. Mając cyfrową kartę meldunkową, hotel może efektywniej zbierać i zarządzać danymi kontaktowymi turystów.
SmartHotel wspiera również strategię oferowania usług dodatkowych tzw. upsellingu. Pomaga oferować gościom nie tylko pełen wgląd w ofertę hotelu, ale umożliwia też bezpośredni kontakt z recepcją przez wbudowany czat lub WhatsApp - kanały, które według statystyk wybiera 99% gości.
Moduł asystenta AI, dostępny przez całą dobę, dodatkowo zwiększa zadowolenie gości z wypoczynku i co najważniejsze zwłaszcza w sezonie - o ponad 78% zmniejsza ilość powtarzających się zapytań kierowanych do recepcji. Personel może więc skupić się na innych zadaniach.
Wersja Smart dla apartamentów
Cyfrowa recepcja i szybka obsługa ważna jest szczególnie dla obiektów, w których nie ma całodobowej recepcji, fot. przykład z systemu SmartHotel w opcji dla apartamentów
Firma ma również opcję zaprojektowaną specjalnie z myślą o apartamentach wakacyjnych i innych obiektach funkcjonujących w short-term rental. SmartApartment to rozwiązanie zaprojektowane specjalnie dla operatorów wynajmu apartamentów i właścicieli obiektów wakacyjnych. W obiektach bez całodobowej recepcji hotelowej tym bardziej przydatna dla obiektu i gości jest funkcja zdalnego check-in. Wirtualna karta meldunkowa ułatwia wypełnienie formalności przed przyjazdem. Szybko i bez konieczności fizycznego kontaktu można udostępnić instrukcję dojazdu czy przekazać jak wejść do apartamentu. Wszelkie potrzebne informacje o apartamencie dzięki cyfrowemu informatorowi goście mają zawsze pod ręką w telefonie. Podobnie jak w wersji hotelowej komunikacja z gośćmi odbywa się poprzez WhatsApp, SMS oraz e-mail, co umożliwia właścicielom obsługę gościa z jednego miejsca.
SmartApartament ma jeszcze jedno bardzo ważne dziś ułatwienie - generator linków do płatności. To wygoda dla gości, ale też właściciela obiektu, umożliwia szybkie i bezpieczne dokonywanie opłat za dodatkowe usługi, np. parking, dodatkowe sprzątanie, wcześniejszy niż regulaminowy check-in czy przedłużenie pobytu.
Turystyka bez barier językowych
Ekspansja SmartHotel na rynki międzynarodowe pokazuje też jakim ułatwieniem jest pomoc w obsłudze gości z innych krajów. Technologia przełamuje bariery językowe i kulturowe. Pomaga w tłumaczeniu wiadomości wymienianych między obiektem a gościem. W praktyce przekłada się to na znaczne uproszczenie codziennych operacji, zmniejszenie kosztów i zwiększeniu przychodów. - Wprowadzenie SmartHotel do zarządzania obiektem noclegowym lub apartamentami pomaga w tym, co najważniejsze w branży turystycznej, obsłudze gości. Ułatwia komunikację, także z turystami zagranicznymi. Daje też możliwość szybkiego zwiększania zysków przez łatwą sprzedaż usług dodatkowych – zaznacza Mateusz Sabak.
Szczyt sezonu to najtrudniejszy czas dla obiektów noclegowych nad morzem, jak i w górach. Właściciele szukają sposóbów na usprawnienie jakości obsługi gości, pomagają im nowinki technologiczne, fot. RentPlanet
Zmniejszenie czasu pracy i kosztów prowadzenia działalności realnie wpływa na biznes noclegowy, zwłaszcza w sezonie, gdy każda minuta jest na wagę złota. Czy kolejny pomysł na usprawnienie obsługi gości okaże się przydatny dla hoteli, pensjonatów oraz wszystkich zajmujących się wynajmem apartamentów w kurortach i miastach? Idealnie pasuje do tego jeden z cytatów Steava Jobsa: „Ludzie nie wiedzą czego chcą, dopóki się im tego nie pokaże”.